Znaky „d2d“ bývají používané jako zkratka anglického sousloví „door-to-door“, česky „ode dveří ke dveřím“. Na tuzemském trhu zároveň najdeme firmu d2d CZ s.r.o., jejíž zaměstnanci skutečně obcházejí domy a byty, aby nabízeli výrobky a služby svých smluvních partnerů. Jméno společnosti bylo zmíněno v našem diskusním fóru (zde a zde) i v seriálu o podvůdcích. Nelichotivé příběhy vzbuzují zvědavost, proto zapátrejme hlouběji.
„Svým obchodním partnerům jsme přivedli více než 450 000 zákazníků,“ uvádí na svém webu d2d. Ve svých referencích přitom vyzdvihuje největšího alternativního dodavatele energií, Bohemia Energy entity s.r.o., který má celkem přes 500 000 odběratelů. Znamená to, že většinu smluv uzavřeli podomní obchodníci pro dodávky elektřiny a zemního plynu?
„Vzhledem k povinnosti mlčenlivosti nemůžeme sdělit, kolik smluv společnost D2D zprostředkovala naší společnosti. Můžeme pouze konstatovat, že jejich počet ani rámcově neodpovídá udanému objemu. Rovněž bychom vás chtěli informovat, že jsme v první polovině letošního roku spolupráci se společností D2D ukončili,“ napsala nám Bohemia Energy.d2d, nebo Bohemia Energy Prodej?
Spojenectví přitom dostalo jenom novou formu. Většinový majitel „Bohemky“ a majitel d2d, Jiří Písařík a Jakub Odložilík založili další firmu Bohemia Energy Prodej s.r.o. Změna názvu a vlastnické struktury bývá v „direkt-marketingu“ neboli přímém prodeji poměrně častá. Kdybychom spletenec majetkových vztahů a jeho historii zkoumali podrobněji, narazíme také na značky EMTC nebo Save Max Marketing. Na portále Prace.cz ostatně stále najdeme inzeráty, které vypadají, jakoby žádná spolupráce ukončena nebyla (vizte ukázku).
Jak vlastně funguje firma, která obcházením domů a bytů získává desetitisíce smluv ročně? Oslovili jsme přímo společnost d2d, která nám ochotně navrhla, že vyšle přímo do naší redakce svého zástupce.
Tajnosti a individuální pochybení
Bohužel ani při osobní schůzce jsme nedostali odpověď na otázku, jak přesně jsou prodejci motivovaní. V případě, že zástupce chybuje, musí prý projít speciálním školením ve firemní centrále a bývá potrestaný různými sankcemi. Každý prodejce má identifikační kartu, kterou jsme ale nemohli vidět. Tajemstvím také zůstává, kdo kromě d2d vstoupil do „Asociace přímého prodeje“, jejíž internetovou doménu asociaceprimehoprodeje.cz má zaregistrovanou právě firma d2d CZ s.r.o.
„Firma nikdy nikoho nenaváděla k podvodnému jednání. Ani Bohemia Energy není špatná firma, je to dodavatel jako každý jiný. Řada podomních prodejců jenom podvádí důchodce, ale to není systémová chyba, nýbrž individuální pochybení,“ napsal nám bývalý zaměstnanec d2d, který má kupodivu strach zveřejnit svoje jméno.
D2D je obchodní firma, jako každá jiná, která se snaží vydělat, Ale její praktiky jsou někdy až na hranici morálního kodexu. Lhaní a manipulace, využívání nevědomosti lidí a další nekalé praktiky.Kolikrát samotní obchodní zástupci neví, jak to vlastně chodí, protože jsou od samého počátku krmeni falešnými informacemi. Lidi kteří se přihlásí ke spolupráci s touto společností, jsou obvykle vystaveny obrovskému psychickému nátlaku, časové rezervovanosti a výdělky se nemůžou rovnat s námahou kterou do té práce vkládají, sám jsem si to před nějakým časem vyzkoušel, na vlastní kůži. Musím taky podotknout že manažeři obchodní společnosti jsou výborní manipulátoři. Více nemohu prozradit, protože jsem vázán mlčenlivostí, pod pohružkou vysokých sankcí, kterou jsem se smlouvou podepsal. Ale abych se neotíral jen o ně, je mnoho dalších společností kteří mají obdobné praktiky. Naštěstí těmto firmám už brzy odzvoní a neštěkne po nich ani pes, ale i takový dodavatelé jako je Eon. Čez, i ti podvádějí a zneužívají lidi pod záštitou lákavých reklam. Můžu jen k tomu říct, být otevřený, nefixovat se na určitého dodavatele energií a nechat si udělat srovnání. Za tu dobu co jsem u d2d pracoval, jsem poznal hodně, jak to v obchodu s energiema chodí, každý se snaží ulovit toho svého zákazníka a v zemi s přesiceným trhem je to o to složitější.Celý tento obchod mohl skvěle fungovat před 10-20 lety, kdy internet nebyl tak rozšířený, ale ne dnes. Pokud se tyto firmy budou chtít udržet, budou muset vymyslet, jak oslovit lidi na internetu, různé kampaně atd.
Dobrý den, gratuluji Vám k odvaze. Několik lidí mi k tématu napsalo e-mail, ale neměli kuráž svoje slova zveřejnit ve veřejné diskusi ani pod fiktivním jménem.
Jak někdy? Kdo si najme takový šmejdy (d2d) vypadává ze hry
Ja jsem taky u d2d pracoval,je sice fakt, že to bylo hodně náročné, ale hodně mě naučili, vím že to snad například dělat pro bohemku bylo komplikované, ale za ty zkušenosti vděčím hlavnè JP. Děkuji. Jo a dneska je svět jinde a d2d to prostě napadlo jak to vychytat a vydělat
, tak jim nezadiďte.. vas Pavel
uspora energie jenom změnou dodavatele není úsporou. opravdovou úsporu představuje nespotřebovaná, nevyrobená energie. existuje portál, který se tomuto tématu věnuje detailně, nabízí informace, poradenství, e shop atd. více jsem našel na http://www.iqenergy.cz.
Gratuluji Vám, pane Morávku, že jste „našel“ web firmy, ve které sám pracujete. Taky Vám děkuji za názor, že úspora peněz není úspora peněz. Jak vidím, IQenergy prodává „elektrodvoukolky“, šetřící energii lidem, které nebaví chodit pešky, což jistě ocení například milovníci fast-foodů. Ještě jednou Vám blahopřeji a věřím, že máte smysl pro ironii :-).