Výslednou cenu elektřiny a zemního plynu lze vyjádřit jediným číslem, jak ukazuje naše kalkulačka. Srovnání všeobecných obchodních podmínek (VOP) je neméně důležité, ale bohužel složitější. Několikastránkové dokumenty potištěné drobným písmem, plné odkazů, zkratek a kliček odrazují od četby. Přitom nevýhodné obchodní podmínky vám pořádně provětrají kapsu.
Někteří dodavatelé elektřiny a plynu libovolně zvedají zálohy, nevracejí přeplatky a komplikují zákazníkovi odstoupení od smlouvy. Už v roce 2012 jsme vypíchli desatero prohřešků, za které obchodníci dostali trestné body. Vloni jsme zaznamenali jistá zlepšení, a nyní přinášíme aktuální srovnání.
Nejdříve shrneme, za co udělujeme „černé puntíky“. Potom seřadíme dodavatele podle přívětivosti jejich obchodních podmínek v přehledném žebříčku. Nakonec podrobně prověříme každou firmu zvlášť, pěkně podle abecedy.
Za co může dodavatel dostat trestné body?
|
Pozn.: Počet trestných bodů za konkrétní část obchodních podmínek je uvedený vždycky závorce: jeden (- 1), nebo v horším případě dva (- 2).
Trestných bodů můžeme každému dodavateli udělit maximálně 18. Ale hodnocení lze také obrátit, aby vyznělo pozitivněji. Dokonale přátelskému dodavateli elektřiny a plynu vlastně zůstane 18 kladných bodů. Podle toho sestavíme shrnující žebříček: 100 % znamená 18 kladných bodů, 0 % znamená naprosté fiasko.
Žebříček podle přívětivosti obchodních podmínek
|
Vidíme, že nejpřívětivější obchodní podmínky má letos Fonergy. Ale prolistujme důkladně všeobecné obchodní podmínky všech dodavatelů. Dodržíme přitom abecední pořádek, abyste konkrétní firmu našli jednoduše podle jejího názvu.
Podrobné hodnocení dodavatelů podle abecedy
Akcenta Energie VOP elektřiny od 1.1.2014 VOP plynu od 1.1.2014 13 kladných bodů (72 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); automatické prodloužení smlouvy na dobu určitou, pokud nejpozději 90 dnů před jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-1); dodavatel může měnit výši a interval záloh během celého roku (-1); negarantuje adresné a individuální oznámení změny podmínek (-1); kromě běžné pokuty má zákazník uhradit taky „další náklady“, způsobené dodavateli platebním prodlením (-1) |
Amper Market VOP elektřiny od 1.1.2014 12 kladných bodů (67 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); může převést celý přeplatek do dalšího fakturačního období (-2); reklamační lhůta 30 dnů od vystavení faktury (-1); negarantuje adresné a individuální oznámení změny podmínek (-1); k úroku z platebního prodlení dodavatel připočítává 300 Kč za upomínku a může po zákaznících chtít, aby uhradili případné škody (-1) |
Armex Energy VOP elektřiny + plynu od 1.1.2014 11 kladných bodů (61 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); automatické prodloužení smlouvy na dobu určitou, pokud nejpozději 3 měsíce před jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-2); dodavatel může měnit zálohy během celého roku (-1); reklamační lhůta do 30 dnů od vystavení vyúčtování (-1); změnu podmínek oznámí jenom na webu (-2) |
Blue-Gas VOP plynu od 1.7.2012 7 kladných bodů (39 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); automatické prodloužení smlouvy na dobu určitou, pokud nejpozději 3 měsíce před jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-2); dodavatel může měnit zálohy během celého roku (-1); může převést celý přeplatek do dalšího fakturačního období (-2); reklamační lhůta do 30 dnů od splatnosti vyúčtování (-1); změnu podmínek oznámí jenom na webu (-2); nezmiňuje 3měsíční výpovědní lhůtu po změně smluvních podmínek (-2) |
Bohemia Energy entity VOP elektřiny + plynu od 1.1.2014 8 kladných bodů (44 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); automatické prodloužení smlouvy na dobu určitou, pokud nejpozději 3 měsíce před jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-2); za jistých podmínek úprava záloh během celého roku (-1); může převést přeplatek až 100 Kč do dalšího fakturačního období (-1); reklamační lhůta do 30 dnů od splatnosti vyúčtování (-1); zdražení oznámí jenom na webu (-2); nezmiňuje 3měsíční výpovědní lhůtu po zdražení (-2) |
Carbounion Komodity VOP elektřiny od 15.4.2014 VOP plynu od 15.4.2014 8 kladných bodů (44 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); automatické prodloužení smlouvy na dobu určitou, pokud nejpozději 2 měsíce před jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-1); dodavatel může za jistých podmínek upravovat zálohy během celého roku (-1); může převést přeplatek až 500 Kč do dalšího fakturačního období (-2); reklamační lhůta do 30 dnů vystavení faktury (-1); změny podmínek oznámí jenom na svém webu (-2); nezmiňuje 3měsíční výpovědní lhůtu po změně podmínek (-2) |
Centropol Energy VOP elektřiny od 5.2.2012 VOP plynu od 1.8.2010 8 kladných bodů (44 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); automatické prodloužení smlouvy na dobu určitou, pokud nejpozději 3 měsíce před jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-2); úprava záloh během celého roku (-1); může převést celý přeplatek do dalšího fakturačního období (-2); reklamační lhůta do 30 dnů od splatnosti vyúčtování (-1); negarantuje adresné a individuální oznámení změny podmínek (-1); VOP plynu odporují zákonným výpovědním lhůtám při změně podmínek (-2) |
Comfort Energy VOP elektřiny + plynu od 1.1.2014 9 kladných bodů (50 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); automatické obnovení smlouvy na dobu určitou, pokud nejpozději 3 měsíce před jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-2); za jistých podmínek úprava záloh během celého roku (-1); přeplatek až 100 Kč může převést do dalšího fakturačního období (-1); podmínky pro reklamaci obsahují formulaci, že je možná „ve lhůtě 30 dnů ode dne splatnosti vyúčtování“ (-1); negarantuje adresné a individuální informování o případném zdražení nebo změně VOP; (-1); nezmiňuje 3měsíční lhůtu pro odstoupení po změně podmínek (-2) |
Česká energie VOP elektřiny od 1.7.2014 VOP plynu od 1.7.2014 13 kladných bodů (72 %) |
výpovědní lhůta při smlouvě na dobu neurčitou trvá 3 měsíce (-1); dodavatel může za jistých okolností průběžně měnit výši zálohy (-1); lhůta pro reklamaci vyúčtování je omezena na 30 dnů od jeho doručení (-1); zdražení nebo změna obchodních podmínek nemusí být oznámena adresně a individuálně (-1); Česká energie v obchodních podmínkách uvádí, že může zákazníkovi účtovat pokutu za příliš malou spotřebu (-1) |
ČEZ Prodej VOP elektřiny od 1.1.2014 VOP plynu od 1.1.2014 13 kladných bodů (72 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); úprava výše, počtu a splatnosti záloh během celého roku (-1); může převést všechny přeplatky do dalšího fakturačního období (-2); negarantuje adresné a individuální oznámení změny podmínek (-1) |
E.ON Energie VOP elektřiny od 1.1.2013 VOP plynu od 1.1.2013 14 kladných bodů (78 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); reklamační lhůta do 90 dnů od splatnosti faktury (-1); změnu podmínek oznámí jenom na webu a ve svých kontaktních místech (-2); |
Elimon VOP elektřiny + plynu od 1.6.2014 10 kladných bodů (56 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); automatické prodloužení smlouvy na dobu určitou, pokud nejpozději 30 dnů před jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-2); může převést přeplatek až 50 Kč do dalšího fakturačního období (-1); reklamační lhůta do 30 dnů od vystavení faktury (-1); negarantuje adresné a individuální oznámení změny podmínek (-1); nezmiňuje 3měsíční výpovědní lhůtu po změně podmínek (-2) |
Energie2 VOP elektřiny od 1.1.2014 VOP plynu od 1.1.2014 13 kladných bodů (72 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); dodavatel může za jistých okolností během celého roku měnit výši a četnost záloh (-1); změnu podmínek nebo zdražení oznámí jenom na webu (-2); na webu dodavatele je obtížně (ne)dohledatelný Ceník speciálních služeb, zmiňovaný ve VOP (-1) |
Enra Services VOP plynu od 1.2.2014 10 kladných bodů (56 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); automatické prodloužení smlouvy na dobu určitou, pokud nejpozději 3 měsíce před jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-2); dodavatel může za jistých okolností během celého roku měnit výši a četnost záloh (-1); může převést přeplatek až 200 Kč do dalšího fakturačního období (-1); reklamační lhůta do 30 dnů od splatnosti vyúčtování (-1); negarantuje adresné a individuální oznámení změny podmínek (-1); odstoupení kvůli změně podmínek podmiňuje odkazem na související pasáž VOP (-1) |
EP Energy Trading (EPET) VOP elektřiny od 1.10.2014 VOP plynu od 1.10.2014 11 kladných bodů (61 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); automatické prodloužení smlouvy na dobu určitou o 1 kalendářní rok, pokud nejpozději 3 měsíce jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-2); dodavatel může za jistých okolností během celého roku měnit Platební kalendář (-1), může převést celý přeplatek do dalšího fakturačního období (-2); negarantuje adresné a individuální oznámení změny podmínek (-1) |
Europe Easy Energy (3E) VOP elektřiny + plynu od 1.1.2015 14 kladných bodů (78 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); dodavatel může po fakturačním období kratším než 7 měsíců převést celý přeplatek do dalšího fakturačního období, podobně převádí přeplatek do 100 Kč. (-2); negarantuje adresné a individuální oznámení změny podmínek (-1) |
Fonergy VOP elektřiny od 1.1.2015 VOP plynu od 1.1.2015 16 kladných bodů (89 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); může převést přeplatek až 100 Kč do dalšího fakturačního období, není-li dohodnuto jinak (-1) |
Gas International VOP plynu Jistota od 2.1.2011 VOP plynu Volnost od 8.5.2010 9 kladných bodů (50 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); automatické prodloužení smlouvy na dobu určitou, pokud nejpozději 3 měsíce před jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-2); dodavatel může za jistých okolností během celého roku měnit částky, počty a splatnost záloh (-1); reklamační lhůta do 30 dnů od splatnosti vyúčtování (-1); změnu podmínek oznámí jenom na webu (-2); lhůty pro odstoupení kvůli změně podmínek odporují energetickému zákonu a vyhlášce ERÚ (-2) |
Global Energy VOP elektřiny od 1.6.2014 VOP plynu od 1.6.2014 10 kladných bodů (56 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); automatické prodloužení smlouvy na dobu určitou, pokud nejpozději 30 dnů před jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-1); úprava výše, počtu a splatnosti záloh během celého roku (-1); reklamační lhůta do 60 dnů od doručení vyúčtování (-1); změnu podmínek oznámí jenom na webu (-2); lhůty pro odstoupení částečně odporují energetickému zákonu a vyhlášce ERÚ, protože oznámení e-mailem (bez doručenky) nelze považovat za „adresné a individuální“ (-1); úrok za platební prodlení 0,2 % denně (-1); |
Lama energy VOP elektřiny + plynu od 1.8.2012 7 kladných bodů (39 %) |
ve VOP je zmíněný registrační poplatek (-1); výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); automatické prodloužení smlouvy na dobu určitou, pokud nejpozději 3 měsíce před jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-2); dodavatel může převést přeplatky do dalšího fakturačního období (-2); reklamační lhůta do 30 dnů od doručení faktury (-1); změnu podmínek dodavatel oznámí jenom na webu (-2); není explicitně zmíněná lhůta pro odstoupení po změně podmínek (-2) |
MND (Moravské naftové doly) VOP elektřiny od 1.1.2014 VOP plynu od 1.1.2014 12 kladných bodů (67 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); dodavatel může převést přeplatek až 500 Kč do dalšího fakturačního období (-2); reklamační lhůta do 30 dnů od doručení faktury (-1); negarantuje adresné a individuální oznámení změny podmínek (-1); nezmiňuje 3měsíční výpovědní lhůtu po změně podmínek (-2); na webu jsme nenašli „dodatkový balíček“, zmíněný v podmínkách (-1) |
Optimum Energy VOP elektřiny + plynu od 1.1.2014 10 kladných bodů (56 %) |
automatické prodloužení smlouvy na dobu určitou, pokud nejpozději 3 měsíce před jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-2); dodavatel může za jistých okolností během celého roku měnit výši, počet a splatnost záloh (-1); může převést všechny přeplatky do dalšího fakturačního období (-2); reklamační lhůta do 30 dnů od splatnosti vyúčtování (-1); změnu podmínek oznámí jenom na webu (-2) |
Pražská energetika (PRE) VOP elektřiny + plynu od 1.1.2014 14 kladných body (78 %) |
může převést všechny přeplatky do dalšího fakturačního období (-2); změnu podmínek oznámí jenom na webu (-2) |
Pražská plynárenská VOP elektřiny od 1.1.2014 VOP plynu od 1.1.2014 13 kladných bodů (72 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); automatické prodloužení smlouvy na dobu určitou, pokud nejpozději měsíc před jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-1); dodavatel může měnit zálohy během celého roku (-1); může převést přeplatek až 100 Kč do dalšího fakturačního období (-1); reklamační lhůta do 30 dnů od doručení faktury (-1) |
Primagas VOP plynu od 16.1.2014 7 kladných bodů (39 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); automatické prodloužení smlouvy na dobu určitou, pokud nejpozději 2 měsíce před jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-1); dodavatel může měnit zálohy během celého roku (-1); může převést celý přeplatek do dalšího fakturačního období (-2); reklamační lhůta do 30 dnů od splatnosti vyúčtování (-1); negarantuje adresné a individuální oznámení změny podmínek (-1); nezmiňuje 3měsíční výpovědní lhůtu po změně podmínek (-2); PRIMAGAS je oprávněn požadovat i náklady spojené s vymáháním dluhu (-2) |
Right Power Energy VOP elektřiny od 1.2.2014 VOP plynu od 1.2.2014 9 kladných bodů (50 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); automatické prodloužení smlouvy na dobu určitou, pokud nejpozději 1 měsíc před jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-1); úprava záloh během celého roku (-1); může převést celý přeplatek do dalšího fakturačního období (-2); reklamační lhůta do 30 dnů od vystavení vyúčtování (-1); negarantuje adresné a individuální oznámení změny podmínek (-1); při platebním prodlení delším než 14 dnů pokuta minimálně 500 Kč (-2) |
RWE Energie VOP elektřiny od 23.4.2014 VOP plynu od 23.4.2014 12 kladných bodů (67 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); dodavatel může kdykoliv měnit zálohy (-1); může převést přeplatek až 200 Kč do dalšího fakturačního období (-1); negarantuje adresné a individuální oznámení změny podmínek, „Zákazník se zavazuje průběžně sledovat oznámení pro Zákazníky na webových stránkách RWE a na kontaktních místech RWE“ (-1); explicitně nezmiňuje 3měsíční výpovědní lhůtu po změně smluvních podmínek – pouze odkazuje na energetický zákon (-2) |
SPP CZ VOP plynu od 1.1.2014 13 kladných bodů (72 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); dodavatel je oprávněn provést zápočet i své nejisté pohledávky proti pohledávce zákazníka (-2); změnu podmínek oznámí jenom na webu (-2) |
Vemex Energie VOP elektřiny od 1.1.2015 VOP plynu od 1.1.2015 8 kladných bodů (44 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); smlouva na dobu určitou je automaticky obnovena nebo prodloužena minimálně na 12 měsíců, pokud alespoň 3 měsíce předem písemně nepotvrdíte plánované ukončení (-1); dodavatel vám vrátí přeplatek převyšující 100 Kč, ovšem pouze pokud jej o to písemně požádáte (-2); nenabízí adresné a individuální oznámení změny podmínek (-2); pomíjí 3měsíční výpovědní lhůtu po změně smluvních podmínek (-2); kvůli platebnímu prodlení chce dodavatel po zákazníkovi úrok 0,5 % a zároveň smluvní pokutu 0,5 % z dlužné částky za každý den, navíc pohledávka starší než 1 měsíc může předat k vymáhání třetí straně (-2) |
X Energie VOP elektřiny + plynu od 1.1.2014 13 kladných bodů (72 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); automatické prodloužení smlouvy na dobu určitou, pokud nejpozději 3 měsíce před jejím vypršením nepotvrdíte ukončení (-2); dodavatel může za určitých podmínek měnit výši, počet a splatnost záloh během celého roku (-1); může převést přeplatek až 100 Kč do dalšího fakturačního období (-1) |
Yello Energy VOP elektřiny + plynu od 1.1.2014 11 kladných bodů (61 %) |
výpovědní lhůta smlouvy na dobu neurčitou 3 měsíce (-1); může převést celý přeplatek do dalšího fakturačního období (-2); změnu podmínek oznámí jenom na webu (-2); nezmiňuje explicitně 3měsíční výpovědní lhůtu po změně podmínek (-2) |
Důvěryhodnější bývají společnosti, které zbytečně nematou člověku hlavu, a nastavují jasná pravidla spolupráce. Bohužel někteří dodavatelé nyní používají více VOP: pro různé „produkty“ nebo různá období, kdy byly smlouvy uzavírané. Proto pod jménem každého dodavatele uvádíme, jaké obchodní podmínky vlastně hodnotíme: pro kterou energii a období. Všechny hodnocené obchodní podmínky si můžete otevřít tak, že rozkliknete příslušné „VOP“.
Pro pořádek dodejme, že kromě zkratky VOP (všeobecné obchodní podmínky) používají některé společnosti také OP (obchodní podmínky), OPD (obchodní podmínky dodávky), VOPDE (všeobecné obchodní podmínky dodávky elektřiny) a VOPDP (všeobecné obchodní podmínky dodávky plynu). Fakticky jde vždycky o tentýž druh dokumentu.
Analýzu jsme vypracovali podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, ale obchodních podmínek jsou stovky a novináři jsou taky chybující lidé. Pokud jste v hodnocení našli chybu, napište nám, prosíme, na e-mailovou adresu [email protected].
Aktualizace: 11. 2. 2015 bylo opraveno hodnocení Fonergy podle letošních VOP.
Hodnocení musí být opačné: Lhůtu pro reklamaci omezuje minimálně na 30 dnů (- 1), anebo na méně než 30 dnů (- 2).
Myslel jsem tedy lhůtu na vyřízení reklamace, ne na její podání…
V tomto srovnání hodnotíme lhůtu pro podání reklamace. Máte pravdu, že lhůtu pro vyřízení reklamace bychom museli hodnotit naopak: Čím kratší, tím pro zákazníka lepší. Jinak: „Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného
odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se
prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě,“ říká zákon o ochraně spotřebitele. http://www.cenyenergie.cz/reklamace-faktury-za-energie-elektromeru-plynomeru-a-vodomeru/
Chybí mi tu Fosfa. Proč ji nezahrnujete?
Ve srovnání jsou 1/ významní dodavatelé (nad 5 000 odběrných míst elektřiny a plynu), 2/ dodavatelé, ke kterým přecházeli nebo přecházejí naši čtenáři prostřednictvím webu CenyEnergie.cz (proto máme odpovědnost tyto dodavatele dlouhodobě sledovat). V článku nemají místo firmy, které aktuálně nesplňují první, ani druhou podmínku.
Pak doporučuji úpravu sloganu „Srovnáváme nabídky všech 40 dodavatelů na českém trhu“ na něco pravdivějšího ve stylu „Srovnáváme nabídky velkých dodavatelů a našich obchodních partnerů na českém trhu“.
Pokud myslíte slogan na úvodní, již poněkud zastaralé straně celého webu CenyEnergie.cz, tato věta bude zcela nahrazena.
(Existují už stovky subjektů, kterým Energetický regulační úřad přidělil licenci k obchodu s elektřinou nebo plynem. Přesný počet ale osobně nepovažuju za úplně relevantní, protože většina těchto dodavatelů zatím získala jenom nemnoho odběrných míst, a vzhledem k vývoji trhu nepředpokládám v „dohledné době“ zásadní změny.)
Tak jsem Fonergy vybral před půl rokem dobře. Ještě ke Comfort Energy, u kterých jsem byl původně. Měli by dostat mínus ještě za to, že jejich VOP jsou na jejich webu trvale nedostupné (odkaz na ně na jejich webových stránkách směřuje někam do prčic, a to už přes půl roku) a další mínusy za to, že nové ceníky původních tarifů zveřejňují na stránkách v těžce nepřehledném archívu ceníků (Zákaznická podpora – archív dokumentů – ceník PRIM pro rok 2015… kdo by to tam hledal, že?)
Tomáši, máte pravdu, že odkaz na spodní liště webu Comfort Energy nikam nevede: https://www.comfortenergy.cz/zakaznicka-podpora/documents/94249/124747/obchodni-podminky-comfort-energy.pdf Obchodní podmínky jsou trochu skryté tady [dokument „Rámcová smlouva a Všeobecné obchodní podmínky (VOP platné od 1.1.2014)“]: https://www.comfortenergy.cz/zakaznicka-podpora/dokumenty-na-stazeni Není to „úplně uživatelsky přívětivé“.
Podobně na webu RWE není sekce „Ke stažení“ pod odkazem „Ke stažení“, ale pod odkazem „Pro zákazníky“, což může mást: http://www.rwe.cz
To jsou podle mě spíše náměty k případnému hodnocení internetových stránek – například bychom mohli požádat několik lidí, aby na webech dodavatelů našli VOP, ceníky, kontakty a měřili bychom časy hledání, respektive srovnali bychom, zda to třeba do 15 minut vzhledem k (ne)přehlednosti webů vůbec zvládnou.
Petře, děkuji za odpověď. A díky za moc užitečné stránky. Spousta lidí se změny dodavatele bojí, právě kvůli „šmejdům“ v podobě podomních prodejců. Moje máma takhle naletěla B…..a energy. Fonergy jsem si zvolil právě díky tomu, že žádné podomní prodejce neposílají, dodržují etický kodex, mají přehledné stránky… a vlastně díky tomuto srovnávači. Byla to hodně dobrá volba. Takže ještě jednou díky, Tomáš
Tomáši, existuje více dobrých dodavatelů, a Fonergy mezi ně momentálně patří.
Tým CenyEnergie.cz Vám děkuje za povzbuzení. (Chceme, aby tenhle web lidem pomáhal – jinak by neměl smysl :-)).
Mějte se pěkně!