„Jsem kadeřník. Mám vlastní salón, který provozuji jako živnostník. Dříve jsem stříhal každý všední den, od rána do večera. Ale kvůli koronavirové epidemii prakticky nesmím pracovat,“ napsal nám čtenář. Svoji provozovnu donedávna vytápěl zemním plynem, aby obsluhovaným zákazníkům bylo příjemně. Nyní má zavřeno, takže tam vůbec netopí, ani nespotřebovává elektřinu. Za energie však musí nadále platit zálohy, přestože přišel o výdělek a od státu dostává pouze částečnou kompenzaci.
Svého dosavadního dodavatele tedy požádal, aby byly pravidelné měsíční platby sníženy na nezbytné minimum. „Odpověď mě zklamala. Prý musím nadále každý měsíc platit 2 000 Kč za zemní plyn a 1 500 Kč za elektřinu, přestože jsem přerušil spotřebu a mám existenční problémy!,“ pokračuje kadeřník. Naštěstí není závislý na jediném dodavateli. Na svojí straně má zákonodárce, úředníky a svobodný trh.
Záleží na předpokládané spotřebě
Klíčovou zásadu najdeme v energetickém zákoně: „Uplatňuje-li držitel licence na obchod s elektřinou, obchod s plynem, výrobu elektřiny, výrobu plynu nebo dodavatel tepelné energie zálohové platby na dodávku elektřiny, plynu nebo tepelné energie, stanoví zálohové platby nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby elektřiny, plynu nebo tepelné energie v následujícím zúčtovacím období.“
Na zákon navazuje Energetický regulační úřad (ERÚ): „Zálohové platby, které spotřebitelé platí za energie každý měsíc, musí odrážet reálnou spotřebu. To samé platí i o případných změnách v nastavení jejich výše.“
Zálohy můžete upravit sami
Pravidelné měsíční platby bývají naplánovány ve smlouvě, eventuálně v posledním vyúčtování. Dodavatelé obvykle předpokládají, že spotřeba daného odběrného místa zůstane stejná, ale ceny lehce stoupnou. Eventuálně započítají nové spotřebiče – například bojler, přímotop nebo tepelné čerpadlo, pokud byly nainstalovány teprve nedávno. Takže mohou požadovat vyšší zálohy, než v předchozím roce.
Dodavatelé však postupují různě, když spotřeba naopak klesne, nebo mají vrátit přeplatek. Někteří nechtějí snížit zálohy, zdržují a čekají, jestli spotřebitel bude nějak hájit svoje práva. Jiní obratem vracejí všechny přeplatky a provozují přívětivý zákaznický portál. Tam má každý odběratel svůj osobní účet, kde může výši svých budoucích záloh snížit samostatně, přes internet.
Přejděte k férovému dodavateli
Proto srovnáváme nejenom ceníky, ale také obchodní podmínky a zákaznický servis. Pokud vaše spotřeba výrazně klesla, ale dosavadní dodavatel vám nechce snížit zálohy, postupujte následovně:
- Každopádně přejděte k lepšímu dodavateli, který vám kdykoli nastaví takové zálohy, aby odpovídaly vaší skutečné současné spotřebě.
- Jste-li vázáni smlouvou, která skončí teprve za dlouhou dobu a obsahuje vysoký deaktivační poplatek, zatím aspoň popište svůj problém Energetickému regulačnímu úřadu. Kontaktní e-mail: [email protected]
- Svoje zkušenosti sdílejte v našem diskusním fóru, abyste inspirovali nebo varovali další domácnosti či podnikatele. Pravděpodobně tam také najdete cenné tipy, jak ušetřit na energiích.