Duhová paleta působí hravě a vesele. Telefonní operátoři proto natírají telefonní čísla barvami. Bílá linka obyčejně znamená, že veškeré náklady na hovor platí volající. Modrou linku platí částečně volající a částečně příjemce hovoru. Zelenou linku platí pouze příjemce hovoru.
Jenomže jak rozlišit barvu, když známe jenom telefonní číslo? Pokud vás zajímá pouze bezplatná linka, tedy telefon zdarma pro volajícího, na matoucí duhovou paletu můžete klidně zapomenout.
Bezplatná linka začíná 800
„Bílá linka“ ani „modrá linka“ jednoznačné poznávací znamení nemají. Barevné přívlastky jsou vlastně jenom obchodními názvy telekomunikačních „produktů“ a různí operátoři pro ně používají různá předčíslí.
Naštěstí alespoň bezplatná linka, která znamená pro volajícího telefon zdarma, má ze zákona předčíslí 800, takže je snadno rozeznatelná.
Telefon zdarma nabízí 38 % dodavatelů
Komfortní „zelenou linku“ poskytuje svým zákazníkům jenom 19 % dodavatelů elektřiny a zemního plynu. Co když započítáme také internetový program Skype, který znamená telefonát zdarma pro všechny účastníky komunikace, navíc s možností videospojení? Potom musíme uznat, že bezplatná linka je součástí zákaznického servisu 38 % dodavatelů elektřiny a zemního plynu.
Účel telefonních čísel, které začínají osmičkou, objasňuje vyhláška o číslovacích plánech sítí a služeb elektronických komunikací (č. 117/2007 Sb.).
TELEFONNÍ PŘEDČÍSLÍ začínající osmičkou: |
|
Pozn.: Cenné informace a vysvětlivky k odborným termínům nám poskytla Nikola Švábová z oddělení komunikace Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ).
Komunikaci mezi dodavatelem komodity a zákazníkem někdy nelze zúžit jenom na fakturaci a platbu. Mezi situace, které vyžadují podrobnější výměnu informací, patří například reklamace. Pokud vám nestačí elektronická komunikace, a nemíníte ani fyzicky navštěvovat zákaznické centrum, patří bezplatná linka mezi důležitá kritéria při výběru dodavatele energie. Telefon zdarma ostatně zohledňujeme ve srovnání zákaznického servisu ZDE.