Letošní rok ještě není u konce a už nyní je jasné, že v porovnání s tím loňským narostl počet domácností, které změnily svého dodavatele elektřiny, téměř dvojnásobně. Počty domácností, které se rozhodly přejít k jinému dodavateli plynu, pak trhá veškeré rekordy – oproti loňskému roku je jich více než třikrát tolik.
V roce 2011 změnilo dodavatele už 595 000 odběratelů.
Podle statistik společnosti OTE, která se zabývá monitoringem trhu s energiemi v ČR, přešlo za rok 2010 k novému obchodníkovi s elektřinou necelých 184 000 domácností, od ledna do října 2011 se pak k tomuto kroku rozhodlo téměř 314 000 odběratelů. Opravdový boom ale zaznamenali hlavně dodavatelé plynu – zatímco vloni změnilo svého obchodníka s plynem zhruba 84 000 odběratelů, za posledních deset měsíců roku 2011 se pro nového dodavatele plynu rozhodlo přes 281 000 zákazníků!
Zeptali jsme se alternativních i velkých dodavatelů, kolik k nim za poslední dobu přešlo zákazníků a jaké lidé nejčastěji udávají důvody, proč se rozhodli pro změnu dodavatele.
Hlavní důvody k přechodu? Cena a nespokojenost
Většina oslovených dodavatelů se shoduje, že v posledních několika měsících zaznamenali zvýšený zájem o přechod s odběrem elektřiny i plynu. Potvrzují to například Martin Křížek ze společnosti Corasta, Dominika Nováková z United Energy Trading i Ladislav Krempa ze společnosti X Energie. Například právě X Energie, která začala dodávat elektřinu a plyn od května 2011, již za dobu svého relativně krátkého působení na trhu uzavřela smlouvy s celkem 22 500 zákazníky.
Klíčovými důvody, které odběratelé při změně dodavatele nejčastěji uvádějí, jsou podle Ladislava Krempy zajímavá cena či možnost elektronické komunikace. Dominika Nováková doplňuje, že kromě cenové nabídky je častým důvodem pro změnu dodavatele i nespokojenost se službami předchozího dodavatele.
Podle Martina Křížka jsou pak hlavními důvody, které při přechodu k jejich společnosti zákazníci udávají, nevýhodná cena u dominantních dodavatelů elektřiny a plynu a nespokojenost se zákaznickým servisem a s nesolidním přístupem některých alternativních dodavatelů elektřiny a plynu.
A jak to aktuálně vypadá s počty zákazníků u některých alternativních dodavatelů? Například u společnosti Centropol oproti roku 2010 dochází k nárůstu počtu nových zákazníků v průběhu celého letošního roku. Letos k Centropolu přešlo 26 000 zákazníků na plyn a 135 000 na elektřinu. Celkově má společnost 36 000 odběratelů plynu a elektřinu dodává do 235 000 domácností.
Počet zákazníků společnosti České energetické centrum vzrostl od začátku roku 2011 o 40 000 u elektřiny, přičemž dalším cca 7 000 zákazníkům ještě začne České energetické centrum dodávat proud do konce roku. Plyn pak začalo v roce 2011 dodávat 26 000 novým klientům, dalším cca 4 000 začne do konce roku. Celkem je nyní u Českého energetického centra 51 100 domácností odebírajících elektřinu a 32 000 plyn.
Ředitel Českého energetického centra René Grebeň prozradil, že v podzimních měsících zaznamenala společnost zvýšený nárůst zájmu zákazníků zejména u dodávek plynu. „Hlavním důvodem pro změnu dodavatele byla i u našich klientů samozřejmě cena, v poslední době však roste zájem také o nové balíčky asistenčních služeb, které dodáváme v ceně našich produktů,“ doplňuje René Grebeň.
Jaká je situace u velkých dodavatelů?
Jeden z dominantních dodavatelů plynu, Pražská plynárenská, získal od ledna do září 2011 téměř 30 000 nových zákazníků na plyn. „Zákazníci k nám přicházejí zejména s ohledem na naše doplňkové služby, jako jsou například opravy spotřebičů zdarma či Zákaznická karta,“ říká Miroslav Vránek z Pražské plynárenské.
Nejvíce domácností, které v letošním roce měnily svého dodavatele plynu, pak přešlo ke společnosti ČEZ. Pouze letos získal ČEZ více než 100 000 nových zákazníků na plyn. Dohromady již tak má společnost ČEZ 180 000 odběratelů plynu, v oblasti dodávky elektřiny má cca 3,4 miliónu zákazníků.
Podle Evy Novákové ze společnosti ČEZ je hlavním důvodem přechodu zákazníků na plyn levnější cenová nabídka. V případě elektřiny se pak k ČEZ často vracejí klienti od některých alternativních dodavatelů, kteří nesplnili jejich očekávání. „Nakonec mnohdy platili za elektřinu více než kdyby zůstali u svého původního dodavatele. To dokládá i průzkum agentury IBRS ze srpna letošního roku, ze kterého vyplynulo, že ačkoliv 94 % zákazníků mění dodavatele elektřiny kvůli očekávané úspoře, tak ve skutečnosti 79 % jich ve skutečnosti zaplatí víc,“ vysvětluje Eva Nováková.
Petr Holubec z Pražské energetiky (PRE) také poukázal na skutečnost, že se někteří bývalí klienti vracejí: „Zákazníci se opravdu častěji jednak vracejí od jiných dodavatelů, kam odešli třeba před dvěma lety, nebo přicházejí od jiných dodavatelů elektřiny.“ V současné době má PRE kolem 560 000 zákazníků z řad domácností. Klienti, kteří se k PRE vracejí, nebo noví zákazníci, kteří přicházejí, uvádí jako hlavní důvody svého rozhodnutí doplňkové služby, dostupnost kontaktních míst či speciální služby.
Odborníci: Čeká nás stabilizace trhu s energiemi
Co se týče změn dodavatele, Česká republika podle odborníků kopíruje vývoj na německém trhu, který se otevíral několik let předtím. Tehdy vzniklo v Německu mnoho nových dodavatelů energií, pak následovalo ustálení trhu. „Zatím jednoznačně dominují přechody od velkých dodavatelů ve prospěch alternativních obchodníků s energiemi. Alternativní prodejci zatím demonstrují svou výhodnost ve vztahu k regionální dominantní společnosti, nikoliv vůči sobě navzájem. Tato fáze teprve přijde po stabilizaci trhu,“ objasňuje energetický analytik Jiří Gavor z poradenské společnosti ENA. Podle něj budou dominantní hráči ještě rok až dva spíše ztrácet, i když se tempo změn bude zpomalovat.
„Vývoj ve změnách dodavatele do budoucna bude odpovídat konkurenceschopnosti nabídek jednotlivých dodavatelů,“ dodává Igor Chemišinec ze společnosti OTE.