Elektromobily vídáme na českých a moravských silnicích jenom výjimečně. Energetický regulační úřad (ERÚ) však už zavedl speciální sazbu D27d, která cenově zvýhodňuje právě tiché automobily, podobně jako jiné distribuční sazby pomáhají uživatelům bojlerů nebo přímotopů. Řada dodavatelů elektromobily zahrnula do svých ceníků. Kde koupíte nejlevnější elektřinu pro silniční dopravu?
cenový srovnávač nejen pro elektromobil
Spočítejme ukázkový příklad, pro který vybereme spíše starší elektromobil. Jeho spotřeba je 16 kilowatthodin (kWh) pro každých 100 kilometrů. Tuzemský řidič podle pojišťoven a autoklubů najezdí kolem 20 000 kilometrů ročně, tuhle vzdálenost proto absolvujeme také naším elektromobilem. Průběžně jej dobíjíme ze svojí domácí zásuvky, což díky příslušnému kabelu není problém.
Pokud bydlíme v Plzni, Ústí nad Labem, Ostravě nebo Olomouci a kupujeme proud od levnějšího dodavatele, zaplatíme za celoroční osobní dopravu kolem 11 tisíc korun. S velkými společnostmi E.ON a PRE, které napájecí stanice pro elektromobily instalují také na ulicích měst, utratíme přes 12 tisíc korun. Srovnatelný je účet za elektřinu, kterou používáte na svícení, vaření a provoz nenáročných spotřebičů. S klasickým spalovacím motorem bychom za benzín utratili zhruba 4krát více.
Ceny elektřiny pro elektromobil | |
Vzdálenost a čas: 20 000 km/rok 2014 | |
Dodavatel a tarif | Roční účet |
Amper Market: Home | 10 841 Kč |
Europe Easy Energy: Easy | 11 141 Kč |
E.ON: Elektřina | 12 065 |
PRE: Komfort | 12 099 |
Benzín pro stejnou vzdálenost | 43 200 Kč |
Pozn.: Srovnání vybraných tarifů vychází z aktuálních ceníků, zahrnujeme DPH. Náklady na elektromobil počítáme v sazbě D27d, na distribučním území ČEZ, s běžným jističem 3×25 A, se spotřebou elektřiny 16 kWh/100 km včetně ztrát (asi 10 %) při nabíjení, což dohromady znamená přibližně 1 200 kWh ve vysokém tarifu a 2 000 kWh v nízkém tarifu. Benzín aktuálně stojí kolem 36 Kč/litr, kalkulujeme se spotřebou 6 l/100 km.
Výhody a nevýhody elektromobilu
Sazba D27d není náhodným výstřelkem. Elektromobily jsou alternativou, která může zachovat osobní dopravu i poté, co dojdou fosilní paliva. Ale jakékoli prognózy jsou pouhými spekulacemi vzhledem ke skutečnosti, že většina samotné elektrické energie je doposud vyráběna z nenávratně ubývajícího uhlí. Prozatím tedy shrňme plusy a minusy vozítek, které bývají označovány za „ekologické“.
POZITIVA | NEGATIVA | |
Ekonomická |
|
|
Technická |
|
|
Ekologická |
|
|
Pozn.: Elektromobil srovnáváme s klasickým “benzínovým“ vozem od stejné automobilky, do návratnosti započítáváme i úsporu za elektřinu v domácnosti díky distribuční sazbě D27d.
Sazba D27d není nic jiného, než obdoba tarifu, kde můžete být vlastníkem el. bojleru. Nemusíte mít ani elektromobil a máte podobné podmínky. ČEZ však umožňuje při uzavření smlouvy na produkt Elektromobilita jezdit za 900 Kč za rok. To je jistě zajímavější, než píše autor tohoto článku. Navíc není tato cena omezena počtem km. Já najezdím za tuto cenu přes 50 000 km ročně. Dejte se k nám, můžete to mít také. navíc Vám nabídneme vozy, které jsou levnější, než 600 000 Kč, které ujedou i více, než 400 km.
Dejte se k nám. ASOCIACE PRO ELEKTROMOBILITU Č.R.