Poruchovým elektrickým a plynovým spotřebičům, které nadělají více škody než užitku, říkáme šmejdy. Bohužel, tento pejorativní výraz vystihuje také některé lidi – podle české gramatiky akorát patří do životné kategorie. Šmejdi lžou, aby důvěřivého člověka obrali o peníze a potom nadobro zmizeli. Například předstírají, že přinášejí bezplatný dárek, ale přitom svojí oběti nenápadně podstrčí závaznou nevýhodnou smlouvu.
Pokud takhle kšeftují s energetickými komoditami, bývají nazýváni energošmejdi. Často jsou morálně zkažení, ale zároveň chytří – takže sice formálně dodržují zákony, ale prakticky svého spoluobčana podvádějí. Třeba jenom „zapomenou“ člověku vysvětlit, proč vlastně přicházejí a kolik jejich služba stojí! Energetický regulační úřad (ERÚ) proto sepsal základní morální pravidla, podle kterých postupuje slušný obchodník.
Etický kodex obchodníka podle ERÚ
Dobrý prodejce hned na úvod, jasně a pravdivě vysvětlí, co nabízí. Na rovinu zodpoví každou otázku. Obchod finalizuje teprve ve chvíli, kdy klient všemu správně rozumí a souhlasí. Tyto a další zásady obsahuje aktualizovaný Etický kodex, jejž podepsalo 23 společností. Jestli máte pochybnosti nebo zkušenosti, jak tito signatáři opravdu obchodují, čtěte a diskutujte v tématických fórech.
Energetický regulační úřad navíc zveřejnil vzorový etický kodex, který mohou dodavatelé částečně nebo kompletně implementovat do svých interních směrnic. V tomto případě zvedá kulturní laťku ještě výše. Například nabádá, aby také propagační materiály (brožury, letáky a další reklamní formáty) byly „čestné, legální a pravdivé“.
Největší pokuty pro energetické společnosti
Etický kodex slouží jako morální vzor, zatímco vážné prohřešky vůči spotřebitelům jsou trestány. Energetický regulační úřad udělil především tyto pokuty, většinou za „nekalé obchodní praktiky“:
- Stabil Energy: 4 000 000 Kč
- Centropol Energy: 2 000 000 Kč
- Stabil Energy: 2 000 000 Kč
- One Energy Česká republika (dodávky nebo služby nebyly dostatečně kvalitní): 500 000 Kč
- Bohemia Energy entity: 300 000 Kč
Co české odběratele nejčastěji zajímá
Spotřebitelé posílají úředníkům stížnosti, dotazy nebo žádosti. Takových podnětů vloni přišlo přes 14 tisíc, přičemž jednotlivá témata seřadíme podle četnosti:
- Změna a zjištění dodavatele: 38 %
- Zprostředkovatelé, aukce, poradci: 19,8 %
- Fakturace, platební podmínky: 14 %
- Odstoupení, výpověď smlouvy: 6,1 %
- Smluvní sankce: 6 %
Deklarace na ochranu spotřebitelů
Úředníci musejí chránit spotřebitele před podvodníčky. Nicméně poctiví podnikatelé žádné direktivní příkazy ani rady nepotřebují, protože patřičné hodnoty jsou pevnou součástí jejich vnitrofiremní kultury a individuálního svědomí.
Tyto subjekty zkouší identifikovat Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR), který za tímto účelem vydal „Deklaraci 2.0 na ochranu spotřebitelů“. Zde například požaduje, aby byly uzavírány kontrakty maximálně na 36 měsíců, eventuálně na dobu neurčitou. Pokud zákazník odstoupí od zprostředkovatelské smlouvy ještě 15 dnů poté, co začal odebírat elektřinu nebo zemní plyn od nového dodavatele, etický obchodník prý nebude vymáhat pokutu.
Deklaraci podepsalo 10 společností.