Jak jezdit s elektromobilem efektivně a snížit jeho spotřebu?


18. 10. 2022

Autor

Elektromobily jsou považovány minimálně v EU za budoucnost automobilové dopravy. Současné vozy ale rozhodně nejsou dokonalé, trápí je zejména relativně krátký dojezd. Plánujete-li delší cestu, musíte obezřetně plánovat, kde budete dobíjet baterie. Jsou ale způsoby, jak spotřebu snížit a dojet dále.

nabíjení elektrického auta, jak jezdit s elektromobilem

Pozor na vytápění a klimatizaci

Začneme trochu netradičně, majitelé elektromobilů již ale souhlasně přikyvují. Vytápění vozu je v případě vozů se spalovacím motorem bezproblémové. Teplo zde totiž vzniká jako vedlejší produkt při spalování pohonných hmot a vytápění automobilu tedy nezvyšuje spotřebu. O klimatizaci se samozřejmě totéž říct nedá.

Jenže v případě elektromobilu klesá dojezd i kvůli vytápění. Jak jistě víte, topit elektřinou není příliš efektivní. V domácnostech jde zpravidla o nejdražší variantu. Během zimy tak má vytápění vozu, ale i vyhřívání sedaček na dojezd nepříjemný vliv.

Pomoci si můžete parkováním vozu v garáži či alespoň pod přístřeškem. V létě nebude elektromobil přehřátý a nebudete plýtvat energií na ochlazení, v zimě zase nemusíte vůz neefektivně prohřívat.

Máte správně nahuštěné pneumatiky?

Příliš nahuštěné nebo naopak podhuštěné pneumatiky mají na jízdu zásadní vliv. Spotřeba se může lišit až o několik procent. Vliv má i vzorek pneumatik – vždy se ujistěte, že v létě jezdíte na „letňákách“ a v zimě zase máte zimní obutí.

Čím je to dané? Pneumatiky mají tzv. valivý odpor, který je u vhodně a správně nahuštěné směsi nižší než v případě, kdy nemáte obutí vozu v pořádku.

Jezděte rozvážně

Největší rozdíl ve spotřebě ale samozřejmě způsobuje charakter jízdy. Agresivní řidiči, kteří prudce akcelerují a následně brzdí, dokážou baterii vypotřebovat mnohem dříve než ti, kteří dokážou jezdit maximálně plynule.

Elektromobilům podobně jako vozům se spalovacím motorem vyhovuje plynulá jízda mezi 80 až 120 km/h. Kromě toho ale dokážou elektromobily tzv. rekuperovat energii. Místo toho, abyste brzdili s pomocí brzd, můžete rychlost snižovat zpětným chodem motoru. Ten dokáže při brždění kumulovat energii a ukládat ji zpět do baterií. Kromě brždění po rovině lze této vlastnosti skvěle využít při klesání z kopce. Řidič, který dokáže skutečně efektivně rekuperovat, může dojezd prodloužit až o desítky kilometrů na jedno nabití.

Šetřit lze i jinde

Kromě samotné jízdy můžete ušetřit i na dalších položkách, které s provozem vozu souvisejí. Dejte si například pozor při uzavření havarijního pojištění. Neplatíte za povinné ručení či havarijní pojištění zbytečně moc? Nabídky jednotlivých pojišťoven se mohou lišit o několik tisíc korun.

Štítky: , , , , , ,

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *