Domácnosti, které využívají centrální distribuční soustavu, musejí pravidelně platit zálohu za energii a související služby. Požadovaná částka bývá odhadnuta podle dřívější, nebo pravděpodobné budoucí spotřeby. Ovšem jde o peníze, lépe řečeno o tisícikorunové částky. Takže dříve nebo později bude přepočítána každá odebraná energetická jednotka, aby mohl přijít přesný souhrnný účet.
Údaje jdou od distributora, přes operátora a dodavatele, k odběrateli
Rodinné domy a byty, které jsou připojeny k elektrické nebo plynové distribuční soustavě, mají nainstalované měřiče svojí spotřeby: elektroměry a plynoměry. Stačí kouknout na displej, abychom okamžitě zjistili místní spotřebu elektrické energie (v kilowatthodinách) a zemního plynu (v metrech krychlových, m3). Pokud odečteme hodnotu, která byla naměřena vloni touto dobou, známe základní údaj pro nové roční vyúčtování.
- Takzvané odečty provádí místní distribuční společnost, tedy správce rozvodné sítě a zároveň majitel zdejších měřičů.
- Jakmile distributor odečte váš elektroměr nebo plynoměr, zjištěné údaje pošle státní akciové společnosti OTE (Operátorovi).
- Operátor obdržené údaje zaeviduje a přepošle vašemu dodavateli, od kterého kupujete elektrickou energii nebo zemní plyn.
- Dodavatel vám podle naměřené spotřeby vystaví a zašle fakturu.
Odečet elektroměrů a plynoměrů probíhá obvykle jednou ročně
Pracovníkům distribučních společností stačí chvilka, aby zjistili spotřebu vašeho odběrného místa. Naměřená data následně prolétnou internetovým systémem, který provozuje Operátor. Dodavatelé tvrdí, že rozesílají faktury nejpozději dva dny poté, co proběhl odečet. Vyúčtování jednoho rodinného domu nebo bytu tedy trvá krátce.
Jenomže v tuzemsku existují miliony odběrných míst: zhruba 6 000 000 pro elektřinu a 2 800 000 pro zemní plyn. Pracovníkům distribučních společností proto trvá celý rok, než obejdou Českou republiku – a hnedka potom pokračují dalším kolečkem. Distributoři nezveřejňují přesné termíny a časy, kdy odečítají konkrétní odběrná místa. Pravděpodobně vás navštíví ve stejném týdnu (případně měsíci) jako vloni, a totéž platí o fakturách.
Zádrhele může vyřešit samoodečet
Zatím jsme procházeli standardní scénář, ale občas se objeví překážka. Vyslanci distribučních společností například nedosáhnou na elektroměr, který stojí daleko za plotem. A pokud majitel odběrného místa zrovna není doma, profesionální odečet neproběhne. Energetické společnosti nicméně dovolují, abyste provedli samoodečet. Svému dodavateli nebo distributorovi můžete zaslat:
- svoje kontaktní údaje (jméno, adresu, telefon apod.)
- identifikaci odběrného místa (EAN pro elektřinu, EIC pro zemní plyn)
- výrobní číslo měřicího přístroje
- aktuální naměřené hodnoty (spotřeba elektřiny ve dvoutarifních sazbách je rozdělena na vysoký a nízký tarif; chcete-li, displej ofoťte a adresátovi pošlete fotografii či fotografie)
Většinou vznikne přeplatek, nebo nedoplatek
Málokdy se stane, že reálná spotřeba přesně odpovídá tomu, co předpokládal dodavatel. Takže ani součet zaplacených záloh a výsledná cena nebývají shodné. Pokud jste průběžně zaplatili méně, než bylo třeba, musíte dorovnat nedoplatek. V opačném případě vznikl přeplatek, který někteří dodavatelé obratem vracejí, zatímco jiní mají svoje obchodní podmínky komplikovanější.