Kvůli každé formalitě už se nemusíme trmácet do kamenné pobočky, ani čekat na telefonické spojení. Všichni dominantní dodavatelé, a navíc také společnosti Bohemia Energy entity, United Energy Trading a Europe Easy Energy umožňují zákazníkovi, aby spravoval svůj osobní internetový účet.
Čtvrtina domácností má špatně nastavenou sazbu nebo tarif.
Slevové bonusy na spotřební zboží, cestování, kulturu i sport nabízejí například společnosti RWE, E.ON a Pražská plynárenská. Pojištění proti havárii a následnou opravu zajišťují E.ON, Pražská plynárenská, České energetické centrum nebo Bicorn. Jaké podmínky si dodavatelé elektřiny a plynu kladou? Požadují po odběrateli finanční spoluúčast?
RWE: Kolik stojí české filmy a lyžování po slevě?
„V RWE online servisu najdete smluvní údaje, náhled na každou vystavenou fakturu, seznam záloh i případné upomínky. Můžete zde změnit svoje kontaktní údaje, platební podmínky, výše záloh nebo případně podat reklamaci,“ vyjmenovává Kateřina Zlá, specialistka online komunikace ze společnosti RWE. Při registraci do online servisu je potřeba uvést svoje zákaznické číslo a zvolit si uživatelské jméno. Na zadanou e-mailovou adresu následně přijde heslo, kterým bude osobní účet chráněn.
20procentní slevu na vstupenky do kina a skipasy zaručuje RWE karta, na kterou mají nárok odběratelé z kategorie domácnosti. Bonus platí pro české filmy v multikinech sítě CineStar, ovšem s výjimkou pondělí. Ve Zlíně může zákazník zajít do Golden Apple Cinema Zlín, ale pouze mimo úterý. Akce platí též pro jednodenní skipasy v 16 lyžařských areálech. Najdeme mezi nimi Pec pod Sněžkou, Nové Město na Moravě či Špindlerův Mlýn, kde v hlavní sezóně dospělý člověk za jednodenní lyžování zaplatí po slevě 560 Kč. Český film ho díky bonusu vyjde na 143 Kč.
Pražská plynárenská: Přeplatky jsou úročeny o 1,1 %
Požádat o připojení k distribuční síti, změnit zálohy nebo způsob platby může přes internetový účet také klient Pražské plynárenské. Online si objedná i zákaznickou kartu, která zajišťuje slevy v rozmezí 10 – 30 % na vstupenky do některých pražských divadel, na pobyty s vybranými cestovními kancelářemi nebo na plynové spotřebiče.
„Pokud prodlouží smlouvu s naší společností, má zákazník nárok na bezplatné opravy, servis a montáže spotřebičů a plynových zařízení,“ řekl tiskový mluvčí Miroslav Vránek. Pražská plynárenská si neklade podmínky, pokud chce odběratel zapůjčit detektor úniku plynu. Společnost také úročí přeplatky za plyn, ovšem pouze 1,1 %, což činí bonus 11 Kč z tisícikoruny.
Vybraná pro a proti
Společnost |
Výhoda |
Nevýhoda |
||
---|---|---|---|---|
RWE |
20procentní sleva na lístky do kina. |
Platí pouze pro české filmy a jenom v síti multikin CineStar, která nemá zastoupení v Brně, Ústí nad Labem a Karlových Varech. |
||
Pražská plynárenská |
Bezplatné opravy, servis a montáže spotřebičů a plynových zařízení. |
Zákazník musí prodloužit smlouvu s Pražskou plynárenskou. |
||
E.ON |
2500 bodů na Tesco Clubcard. |
Jeden bod je roven deseti halířům. |
||
ČEZ |
Sleva na úsporný kondenzační plynový kotel a solární sestavu pro ohřev vody. |
I tak stojí přístroje desetitisíce korun. |
||
Bicorn |
Bezplatná technická asistence v hodnotě 4000 nebo 8000 Kč. |
Kvůli drahému ceníku řemeslných služeb je možné, že bude odběratel doplácet. |
||
České energetické centrum |
Pojištění pro případ živelné katastrofy, havárie, dlouhodobé nemoci či ztráty zaměstnání. |
Vyšší stálý měsíční poplatek. |
ČEZ: Drahý kotel má hodně ušetřit
Novému zákazníkovi připisuje společnost E.ON 2 500 bodů na kartu Clubcard, jež má cenu v obchodním řetězci Tesco. Konkrétně vstupní bonusová částka je rovna slevovým poukazům v hodnotě 250 Kč, kterými je možné v supermarketech platit. Každé zaplacení zálohy je taky odměněno – například tisícovka na elektřinu nebo 714 Kč na plyn přinese dalších 50 bodů. Celkem jich musí být minimálně 300, aby byly opět vyměněny za slevové poukazy.
ČEZ zprostředkovává 20procentí slevu na kondenzační plynové kotle, díky kterým je podle výrobce vytápění o čtvrtinu levnější. Bonusem je také čtyřletá záruka. Odradit může výsledná cena přístroje, která i po slevě činí 45 950 Kč bez DPH. Kondenzační kotle lze přitom sehnat i za 28 000 Kč. Podobně i solární sestava na ohřev vody vyjde po 20procentní slevě na 63 950 Kč bez DPH.
Bicorn: Zásah řemeslníka v hodnotě 8000 Kč
„Naším nadstandardem jsou asistenční služby partnerské pojišťovny. Hodí se, když je zapotřebí přivolat sklenáře, instalatéra nebo malíře, v případě živelné katastrofy, nemoci či ztráty zaměstnání,“ uvedl René Grebeň, ředitel společnosti České energetické centrum. Pojištění je podmíněno navýšením stálého měsíčního poplatku.
Na případné havárie myslí také manažeři společnosti Bicorn. Nový odběratel má nárok na bezplatné řemeslnické služby v hodnotě 8000 Kč nebo 4000 Kč, podle toho zda odebírá elektřinu i plyn, či pouze jednu komoditu. „Náklady na práci a materiál nad tento limit nejsou předmětem pojistného plnění a pojištěný/oprávněná osoba si je hradí sama z vlastních prostředků,“ stojí ale v podmínkách. Podle ceníku přitom samotný zásah instalatéra, elektrikáře, topenáře či plynaře stojí 8000 Kč, „drobný materiál“ použitý při opravě potom další tisícovku. Stejnou službu lze přitom sehnat do 2000 Kč.
Energetické centrum: Zákazníci si za pojištění většinou připlácejí
„Každá čtvrtá česká domácnost má špatně nastavený tarif pro odběr elektřiny, a platí tak za proud více než musí,“ uvedl Martin Chalupský, tiskový mluvčí RWE. Důvodem bývá například znatelná změna spotřeby. „Proto nabízíme zcela všem odběratelům elektřiny bezplatné tarifní poradenství, díky kterému mohou optimalizovat distribuční sazbu a ušetřit,“ pokračuje David Konvalina, marketingový ředitel RWE. Pražská energetika otevřela pro veřejnost Centrum energetického poradenství, kde prostřednictvím audiovizuálních prezentací a exponátů informuje o vytápění, ohřevu vody či osvětlení. Zdarma zapůjčuje také měřiče spotřeby a elektrokola pro testovací jízdy.
Jaký je o nadstandardní služby zájem? „Většina nových smluv, které v současnosti uzavíráme, obsahuje také pojišťovací služby. Čili zájem je veliký,“ odpovídá René Grebeň z Českého energetického centra. Slevy na plynová zařízení a servis od Pražské plynárenské využívá přes 10 tisíc zákazníků ročně. Přes zákaznický účet loni poslalo e-mail 64 tisíc klientů Pražské energetiky, její operátoři potom vyřídili asi 250 tisíc hovorů. Centrum energetického poradenství navštěvují tisíce osob měsíčně.