Stalo se to jednoho květnového dne. U Jany Krečové zazvonil muž v obleku, a když viděl její překvapený výraz ve tváři, hned spustil: „Nebojte se, nejsem žádný podomní prodejce.“ Vysvětlil jí, že přišel kvůli elektřině a plynu, vyžádal si dřívější faktury od stávajících dodavatelů s tím, že dochází ke změně fakturační adresy a faktury za elektřinu i plyn jí nyní budou chodit z nové adresy. Prý to jen potřebuje podepsat.
Takové jednání podomních prodejců není nic neobvyklého. Podobné zkušenosti lze číst v řadě internetových diskuzí. Podomní prodejci se vám nemusí vždy férově představit jako zástupci firmy, jejíž elektřinu nebo plyn vám chtějí prodat. Někdy s vámi prostě sehrají divadlo, že jsou od vašeho stávajícího dodavatele. Pod touto záminkou si vyžádají staré faktury a pak vás přesvědčí, že potřebují jen podepsat nějaké změny nebo vám nabídnou několikaprocentní slevu na energii.
Podomní prodejci elektřiny žádají staré faktury
Fakturu za elektřinu nebo plyn podomní prodejci potřebují z jednoho prostého důvodu – opíšou si z ní do nové smlouvy veškeré potřebné údaje. Kromě žádosti o přestup k novému dodavateli vám dají zpravidla také podepsat plnou moc, kterou jim dáváte právo, aby za vás vyřídili výpověď u vašeho stávajícího dodavatele.
TIP: Jak jednat s podomním prodejcem? | ||
---|---|---|
|
Paní Krečová vůbec netušila, že podepsala žádost o změnu dodavatele. „Vše jsem se dozvěděla až od dcery, když jsem se zmínila, že u mě byl nějaký muž a chtěl po mně staré faktury za elektřinu,“ vypráví žena. Podomní prodejce v tomto případě zastupoval společnost Energetické centrum, jejíž vyjádření k podomnímu prodeji se nám ani po opakované urgenci nepodařilo získat.
„Dcera hned zavolala na informační linku Energetického centra, kde jí poradili, abychom si z webových stránek Energetického centra stáhli formuláře odstoupení od smlouvy, vyplnili je a poslali poštou. Odstoupení od smlouvy jsem jim zaslala hned druhý den s tím, že si nepřeji, aby dávali u mého stávajícího dodavatele elektřiny i plynu výpověď,“ pokračuje paní Krečová.
Odstoupení akceptujeme, ale najděte si nového dodavatele
Asi tři týdny čekala na odpověď, zda její žádost o odstoupení od smlouvy byla akceptována. Ze zákona má totiž zákazník právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů od jejího podepsání bez udání důvodů. „Nakonec mi přišel dopis, ve kterém Energetické centrum sice akceptovalo moji žádost o odstoupení od smlouvy, nicméně mi napsali, že si budu muset najít nového dodavatele a uzavřít s ním novou smlouvu,“ říká žena.
Zvedla proto telefon a zavolala na informační linku svého stávajícího dodavatele, kde se dozvěděla, že výpověď již byla podána. A to i přesto, že s odstoupením od smlouvy u Energetického centra neotálela a žádala, aby výpověď u jejího stávajícího dodavatele nebyla podána.
„Musela jsem tedy vyplnit a podepsat formulář, v němž jsem odvolala výpověď u mého původního dodavatele,“ pokračuje paní Krečová s tím, že dnes by si již věděla rady, pokud by u jejích dveří zvonil muž v obleku a požadoval její staré faktury za energie.
Podomní prodejci elektřiny útočí
Podobné praktiky využívají i jiní obchodní zástupci alternativních dodavatelů. Například firma Centropol. S ní má nepřímé zkušenosti další z našich čtenářů, jenž si postěžoval v diskuzním fóru: „Firmě Centropol naletěl i můj příbuzný. Domácnosti obcházejí obchodní partneři firmy Centropol a smlouvy sepisují pro tuto firmu, nejsou to tedy zaměstnanci Centropolu. Někdy se podvodně představují jako dominantní distributor ve vašem bydlišti (např. ČEZ apod.). Lákají vás na 10% slevu elektřiny. Formulář smlouvy s Centropolem je schválně napsaný tak, že umožňuje podvodné jednání prodejců. Vymámí z vás vaši fakturu za elektřinu a podle té sepíšou jménem Centropolu smlouvu.“
Společnost Centropol se podle vyjádření svého zástupce Lukáše Pokrupy snaží takové chování podomních prodejců omezit. Prodejci se podle etického kodexu musí zákazníkovi představit: „Prodejce se vždy jasně a zřetelně představí vlastním jménem a identifikuje se tak, aby zákazník nemohl být uveden v omyl. V představení prodejce vždy jasně zazní, že je zástupcem společnosti Centropol Energy a.s.,“ píše se v kodexu obchodního zástupce firmy Centropol.
„Každý získaný zákazník je telefonicky kontaktován a tím si chování prodejce kontrolujeme a potvrzujeme si správnost zákazníkova rozhodnutí. Například jedna z prvních otázek telefonického rozhovoru je, zda se obchodník přestavil jménem naší společnosti a byl označen. V případě, že obchodník v terénu postupuje v rozporu s pravidly, je s ním ukončena spolupráce,“ dodává Lukáš Pokrupa.
INFO: Jak odstoupit od smlouvy? | ||
---|---|---|
|
Podomní prodej: Etika versus zisk
Podomní prodejci, kteří obcházejí domy a nabízejí elektřinu nebo plyn od alternativních dodavatelů, nejsou většinou jejich zaměstnanci, ale jde o obchodníky z externích firem. Jejich cílem je pochopitelně podepsat co nejvíce smluv, za které dostanou provizi. Ne vždy se proto etickými kodexy a pravidly řídí.
Jak ostatně potvrzují slova čtenářky Pavlíny, která popsala jednání obchodního zástupce následovně: „Zpočátku mě jeho jednání úplně zmátlo, myslela jsem si, že je z RWE a přišel udělat odečet plynu. Vůbec totiž na začátku neřekl, o co jde, jen chtěl, zda bych mu mohla přinést jedno z posledních tří vyúčtování za plyn, aby se podíval, jakou mám spotřebu, protože prý budou mít nějakou levnější cenu. Až potom, co mi začal vykládat o garanci nižší ceny, a já se zeptala, jaké jsou podmínky (protože jsem vůbec netušila, že by RWE něco takového nabízelo), tak mi řekl, že by mi za cca 3 měsíce začaly chodit nové faktury a že jediný rozdíl je v tom, že nebudu odebírat plyn od německého dodavatele, ale od české společnosti, kde budu mít nižší cenu plynu. Když mi pak ukázal vzor faktury s hlavičkou Centropol, pochopila jsem teprve, že mi vlastně přišel nabídnout změnu dodavatele.“
Jak společnost Centropol reaguje, pokud zjistí podobné provinění u některého ze svých obchodních zástupců? „Takové podněty řešíme urgentně a zjišťuje se případná závažnost provinění. I na základě podaných informací z verifikačního rozhovoru. V případě, že obchodník lže, nemá u nás místo a odchází. Bohužel mnohdy přímo ke konkurenci,“ říká Lukáš Pokrupa.
Jak se bránit podomnímu prodeji elektřiny?
Jako zákazníci bychom měli být vždy ve střehu. Pokud u vás někdo zazvoní, zeptejte se nejprve od jaké společnosti je a co po vás chce. Nemáte povinnost ukazovat mu své faktury za elektřinu nebo plyn. Pokud bude argumentovat tím, že jde udělat odečet plynu nebo elektřiny, pak vězte, že odečet měřidel provádí vždy zástupci distributorů (tedy ČEZ, RWE, E.ON, Pražská energetika). A v žádném případě po vás nebudou chtít předkládat faktury.
V poslední době se s podomními prodejci roztrh pytel, většinou příjdou ve dvojci a jen otevřete dveře ihned spustí, doporučuji vůbec nekomunikovat, ztráta času. Nejsmutnější na tom je, že se jedná především o mladé lidi. které se zřejmě daří navrttat za pár šupů do každé levárny.
já všechny prodejce posílám rovnou do prdele.Ať CHCÍPNOU DO RÁNA,HAJZLOVÉ!Ani neotevřu dveře.Nejlepší co můžete udělat.