Podvody podomních obchodníků: Nejen falšování podpisů

Zdá se, že případy podvodných podomních prodejců, které v létě zaplnily stránky českých médií, budou mít pro některé dodavatele nepříjemnou dohru. Jaké jsou největší prohřešky podomních obchodníků a co nyní hrozí dodavatelům i prodejcům samotným?


10. 11. 2011

Autor

Na podomní prodeje zboží všeho druhu si i v České republice pomalu zvykáme. Podle některých je to ideální metoda uvádění nových výrobků, vyhovující zaneprázdněným lidem, kteří by si jinak neudělali čas na návštěvu obchodu či kanceláře. Podle jiných jde o semeniště podvodů. V letošním roce si tuto metodu velmi oblíbili obchodníci s elektřinou a plynem. Záhy se však začalo proslýchat, že jejich metody nejsou tak úplně poctivé. Stížnosti se začaly množit a o podezřelé obchody se brzy začala zajímat média i patřičné úřady.

Dodavatelé zpřísňují pravidla podomního prodeje, vzdát se ho ale nechtějí.

Letos v srpnu byl přijat nový energetický zákon, který posílil pravomoci Energetického regulačního úřadu (ERÚ). Pod jeho působnost se tak dostaly stížnosti na podomní prodejce a možnost provádět inspekce u jednotlivých obchodníků. V říjnu ERÚ oznámil, že situace už zašla tak daleko a stížností natolik přibylo, že zváží odebrání licence, případně další postihy některých obchodníků.

Prohřešky podomních obchodníků: Co se dělo?

Stručně připomeňme, jakých prohřešků se podomní obchodníci údajně dopouštěli:

  • Neinformovali zákazníka úplně a pravdivě o podmínkách či dalších dodatečných poplatcích.
  • Záměrně nadhodnocovali spotřebu, aby úspora vypadala větší.
  • Prodejci se nepředstavovali, případně se představovali pod falešným jménem i firmou.
  • Podávali falešné informace – např. že stávající dodavatel oslovených odběratelů končí.
  • Zamlčovali, že jde o změnu dodavatele, tvrdili, že jde „jen o slevu“.
  • Účtovali smluvní pokuty za odstoupení od podepsané smlouvy.
  • Vyvíjeli na oslovené odběratele nátlak, že smlouvu je třeba podepsat hned, a ti si ji tak nemohli pořádně pročíst.

Tímto jednáním se prodejci dopouštějí porušení zákona na ochranu spotřebitele, energetického zákona a (v nejzávažnějších případech) trestného činu podvodu.

Podvedl vás podomní prodejce? Podělte se s námi o své zkušenosti!

Navštívil vás doma obchodník, který vám nabídl levnější energie a pod různými záminkami vás přiměl k podpisu smlouvy? Co se přesně stalo? Jak jste celou situaci řešili dál? Napište nám o svých zkušenostech! Na vaše příběhy čekáme na e-mailu [email protected].

Dodavatelé energií jakékoliv pochybení odmítají

Nejvíc stížností zaznamenal ERÚ na adresu společnosti České Energetické Centrum a firmy Centropol. Dodavatelé se ale brání.

Podle Českého energetického centra skutečně ERÚ zahájil v jejich společnosti kontrolu, svou vinu však firma důsledně popírá. Své prodejce důkladně školí co do etiky jednání s klienty, své klienty pravidelně kontaktuje a ptá se na jejich zkušenosti – pokud jsou negativní, celou věc prošetří a v minulosti již s několika prodejci ukončili spolupráci.

Každého nového zákazníka telefonicky kontaktujeme a ptáme se na jeho spokojenost s návštěvou obchodníka. Pokud je mi známo, jsme jediná společnost, která takto důkladné kontroly provádí – nikoli namátkově, ale důsledně u každého nového klienta,“ říká ředitel Českého energetického centra René Grebeň. On sám šetření ERÚ vítá, doufá, že se mu tak podaří očistit jméno společnosti.

ERÚ jmenoval i další společnosti, kterých by se měly případné postihy týkat, zde ale šlo spíše o jednotlivé případy, které nebude ERÚ pravděpodobně dále řešit. „Jednalo se o jedinou stížnost. S partnerem, o kterého v předmětné stížnosti šlo, byla již dříve ukončena spolupráce. Proti naší společnosti nebyly ze strany úřadu učiněny žádné právní kroky a dle vyjádření zodpovědné osoby z ERÚ zřejmě ani nebudou,“ sdělil Hugo Kysilka ze společnosti Vemex Energie (nový název společnosti RSP Energy).

Další, koho ERÚ ve své zprávě jmenuje, je společnost X Energie. I ona se od podvodných praktik distancuje, zavedla důkladný systém kontroly a závazný etický kodex: „V případě podezření na porušení byť jen jediného bodu je s dotyčným zprostředkovatelem zahájeno disciplinární řízení, které v případě prokázání pochybení ústí v ukončení smlouvy,“ uvedl pro CenyEnergie.cz Ladislav Krempa ze společnosti X Energie.

Všichni oslovení obchodníci s energiemi nicméně svorně prohlašují, že po zkušenostech z letošního léta budou věnovat větší pozornost výběru prodejců, jejich školení a zejména etickému kodexu, který budou muset dodržovat.

 

Společnost Centropol Energy, kterou ERÚ také zmiňuje ve své tiskové zprávě jako jednoho z hlavních provinilců, na naše dotazy bohužel nereagovala. Ani na svých webových stránkách se k obviněním nijak nevyjádřila.

Dodavatelům hrozí milionové pokuty i ztráta licence

Jaké sankce hrozí jednotlivým obchodníkům, pokud se nekalé jednání podaří prokázat? ERÚ sice nesděluje, jaké konkrétní prohřešky přičítá jednotlivým obchodníkům, ale zákon hovoří jasně: Pokuta až 5 milionů Kč (v závažnějších případech i více), případně i ztráta licence na obchodování s elektřinou či s plynem (a tedy faktický konec činnosti).

Kromě správního řízení proti jednotlivým společnostem ale ERÚ podnikl kroky i přímo proti podomním prodejcům a podal trestní oznámení pro podvod. To je možné u těch nejzávažnějších prohřešků, např. falšování podpisu. Celou věcí se tedy bude zabývat policie. Pokud se podvody podaří dokázat, pak prodejcům hrozí až 2 roky vězení a zákaz činnosti v oboru.

Kdy bude rozhodnuto, můžeme jen spekulovat. Protože ale ERÚ není vázán tak přísnými procesními pravidly jako soudy a navíc má pro tuto agendu specializované pracovníky a odborné zázemí, na první výsledky zřejmě nebudeme dlouho čekat.

Byli jste na školení, ale nelíbily se vám předkládané postupy? Napište nám o tom!

Chtěli jste lidem nabízet levnější energie, ale nelíbily se vám praktiky, kterými se to mělo provádět? Nesouhlasili jste s postupy, na které vás školili? Zajímají nás vaše názory a dojmy! O svých zážitcích pište na e-mail [email protected].

Pozor na pomluvy!

I když případ vypadá poměrně jasně, je však třeba se podívat na věc i z druhé strany. Již v minulosti se ukázalo, že mezi stížnostmi zákazníků se najdou i neoprávněné – často se jedná o nedorozumění či nepochopení situace. Mnoho z nich bylo vyřízeno k naprosté spokojenosti obou stran. Nicméně, stín pochybnosti zůstává.

Kromě toho, konkurence na trhu s elektřinou a s plynem je tvrdší než v jiných odvětvích (protože všichni obchodníci dodávají stejný produkt, nelze vynikat „kvalitou“), proto nelze vyloučit, že se může jednat o nekalý konkurenční boj.

Štítky: , , , , ,

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *