V pražské Jungmannově ulici fungovalo od roku 2009 Centrum energetického poradenství PRE, které poskytovalo především bezplatný informační servis. Vloni jej navštívilo přes 56 tisíc lidí, kteří mohli zjistit, jak jednoduše a chytře šetřit energie. Skupina PRE, která je v hlavním městě monopolním správcem elektrické distribuční sítě, svoji bezplatnou poradenskou službu zrušila. Na stejné adrese nyní najdete Centrum služeb PRE, které je založené na placených službách.
„Už vloni bylo zapůjčeno 3 500 kusů měřicích zařízení, detektorů či elektrokol. Poskytujeme také termokamery, přijímáme zakázky na rekonstrukce a revize elektroinstalací. V centru si můžete zakoupit elektrotepelná zařízení a světelné zdroje, nebo pořídit kartu pro ovládání nabíjecích stanic PRE – ePointů. Elektrokola jsme doposud půjčovali, nově je rovněž prodáváme,“ uvádí Petr Holubec, tiskový mluvčí PRE.Pražská energetika není marketingově nejšťastnější. V akvizici nových odběratelů elektřiny výrazně zaostává za největšími konkurenty, skupinami ČEZ a E.ON. Zkouší prodávat i zemní plyn, ale podle Operátora trhu zatím nemá ani 100 odběrných míst.
PRE zpoplatnila taky ePointy
Pražské energetika navíc začala vybírat peníze za napájení elektromobilů, elektromotocyklů a elektrokol. Nabíjecí stanice neboli ePointy provozovala zadarmo 3 roky, nyní podle vlastního prohlášení „ukončila bezplatný pilotní provoz“ a přešla do komerčního režimu.PRE přitom jinde na svém webu píše: „Elektromobily jsou velkou šancí pro životní prostředí, protože jejich využíváním se výrazně snižují emise CO2. Naším hlavním cílem je vybudovat síť nabíjecích stanic, tzv. ePointů, které budou volně přístupné široké veřejnosti, a stát se kontaktním místem, kde se zájemci o tuto problematiku dozvědí vše podstatné.“
K ukončení bezplatného poradenství: Jako zákazníkovi Pražské energetiky mi naopak vždycky trochu vadilo, že za „moje“ peníze (peníze, které jsem zaplatil za odběr elektřiny) radí PRE „zadarmo“ lidem, kteří svoje peníze dávají jiným společnostem.
A totéž se týká zpoplatnění ePointů – nechci platit za elektřinu víc jen proto, aby si majitelé elektromobilů mohli nabíjet zadarmo. Záměr „volně přístupné široké veřejnosti“ chápu jako umístěné na veřejně přístupných místech, nikoliv jako poskytující elektřinu zdarma pro všechny.
Dobrý den, pane Jiránku, Váš postoj je pochopitelný a možná bude zvolená cesta Pražské energetiky úspěšná. Obecně je však uváděno, že firma by měla dávat na svoji chytrou propagaci okolo 7 % tržeb. Může to znít jako pofidérní „poučka“, ale v praxi skutečně inteligentní marketing k dlouhodobému úspěchu bývá zapotřebí. Například ČEZ dává „peníze svých zákazníků“ na sponzoring českých sportovců (což může vadit jeho zákazníkům, kteří profesionální sport nesledují), RWE sponzoruje filmy (což může vadit jeho zákazníkům, kterým se nelíbí například film Rafťáci) atd. Tyto firmy skutečně rostou a prosperují, což je nakonec pozitivním signálem i pro zákazníka (byť třeba nemiluje sponzorovaný sport a filmy). Centrum energetického poradenství PRE mělo průměrně 110 klientů denně, které mohlo obsloužit 7 poradců. Když připočteme pronájem dostatečně velké kanceláře, energie a počítače, náklady na tak skvělou službu se mohly vejít do 5 milionů ročně, což pro společnost s ročními tržbami kolem 20 miliard představuje zanedbatelnou položku. Služba byla užitečná, navíc budovala značku PRE a mohla pomoci upevňovat, nebo navazovat vztahy s klienty. Ale jde samozřejmě jenom o můj osobní názor a přeju PRE, aby se nedostala do situace, kdy bude za kontakty na potenciální klienty naopak platit, jako je to běžné a logické u řady jiných firem.
Jako bývalému zaměstnanci Centra energetického poradenství PRE je mi to upřímně líto, dělali jsme svou práci rádi a byli jsme o ní přesvědčení..