Proč v roce 2014 ubývá změn dodavatele elektřiny a zemního plynu?

Odběratelé často podepsali smlouvu na dobu určitou, a na několik let ztratili možnost volby.


9. 9. 2014

Autor

Osvobození trhu splnilo účel, tedy alespoň pokud jde o zlevnění elektřiny a zemního plynu. Jak jsme nedávno podrobně ukázali, změna dodavatele byla výhodná pro jasnou většinu odběratelů, kteří místo nervózního čekání na další depresivní vyúčtování za energie využili příležitost a zvolili alternativu. Ostatně výběrem lepšího tarifu lze nadále ušetřit vysoké částky, které v papírových slevových letácích najdete jenom těžko. Kolega Radek Doležal z České tisková kanceláře (ČTK) nás požádal, abychom vysvětli, proč přese všechny vyjmenované úspěchy a pozitiva letos energetický trh nepřekoná rekordy předešlých let. Zde zveřejňujeme kompletní odpovědi.

ČTK: Podle údajů OTE změnilo letos do srpna dodavatele plynu asi 149 000 lidí, loni za stejné období změnilo dodavatele plynu  222 000 zákazníků, předloni dokonce 239 000 lidí. Čím je tento pokles způsoben?

Změn dodavatele elektřiny i zemního plynu oproti letům 2012 a 2013 ubývá, protože mnoho odběratelů má uzavřenou smlouvu na dobu určitou, kterou lze předčasně vypovědět obvykle jenom za cenu vysoké pokuty. Prodejci energií po částečné liberalizaci trhů nastavili svým zprostředkovatelům (například podomním prodejcům) poměrně vysoké marže, a aby zisk nového odběratele nebyl ve výsledku ekonomicky prodělečný, musí smluvní vztah trvat řádově alespoň roky. Proto alternativní dodavatelé začali nabízet úvazky na dobu určitou, které jsou nyní takřka obecným trendem.

Fluktuace na trzích s elektřinou a plynem vyvrcholila v roce 2012. Nyní mnoho domácností a firem čeká, až jim vyprší smlouvy na dobu určitou.
Už i tradiční dodavatelé elektřiny a zemního plynu nabízejí všem svým zákazníkům slevu na dobu určitou (například 2 let), podmíněnou stejně dlouhým závazkem. RWE a E.ON letos podobné nabídky rozesílaly svým klientům formou klasického „papírového dopisu“. Konkurenční tlak a riziko ztráty zákazníka jsou evidentně tak vysoké, že hlavním cílem firem je připoutat k sobě odběratele co nejpevněji, třebas i za cenu výrazné slevy a dodatečných marketingových nákladů. Některé smlouvy jsou dokonce formulovány tak, že laikovi není zcela jasné, kdy přesně skončí. Přitom pokud smlouvu na dobu určitou zavčas nevypovíte, bývá podle obchodních podmínek automaticky prodloužena o stejnou dobu. Ovšem kdo hledá, lehce najde férové a výhodné alternativy.

ČTK: V případě elektřiny není pokles tak výrazný. Za prvních 8 měsíců změnilo dodavatele 264 755 lidí, kdežto loni 272 148. Čím byste tento rozdíl oproti plynu vysvětlili?

Zpomalení trhu s plynem je letos znatelnější kvůli řetězci příčin, které na sebe postupně navazují: Zemní plyn domácnostem slouží k vytápění častěji než elektřina. Proto jsou změnou dodavatele plynu dosahovány výraznější úspory. Proto změna dodavatele plynu byla doposud relativně častější než změna dodavatel elektřiny. Proto jsou odběratelé plynu relativně častěji omezeni smlouvou na dobu určitou.

V roce 2012 změnilo dodavatele 8 % odběratelů elektřiny a 16 % odběratelů plynu, vloni změnilo dodavatele 6 % odběratelů elektřiny a 13 % odběratelů plynu.

Štítky: , , ,

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *