E.ON, RWE a ČEZ ve veřejném prostoru: Jak hodnotíte jejich kampaně?

Obchodníci sponzorují ekologii, kulturu nebo sport. Věří, že se tak zavděčí spotřebitelům.


27. 3. 2015

Autor

Velké obchodní korporace nelze přehlédnout. Investují zajímavé finanční částky, aby pronikly do veřejného prostoru. Svoje plakáty mají na městských prostranstvích, spolupracují s Českou televizí, a komerční loga čas od času nesou sportovní reprezentanti vedle státního znaku. Jak hodnotíte podobné marketingové kampaně? Pro ilustraci připomeňme některé aktivity největších energetických skupin, které působí v České republice.

Největším firemním dárcem byl vloni vyhlášen ČEZ. Na veřejně prospěšné účely dal 370 milionů Kč. Kolik vyjde, když částku vydělíme počtem odběratelů elektřiny a plynu? Na každého zákazníka společnosti ČEZ Prodej připadá 96 Kč.

E.ON rozdává „ekologické oskary“

Do sedmého ročníku vstupuje soutěž projektů, šetřících energii nebo životní prostředí. E.ON Energy Globe Award ČR je marketéry zkráceně nazývaná „ekologickým oskarem“. Soutěž propaguje také veřejnoprávní televize.

„V E.ON Energy Globe Award ČR vidíme skvělý nástroj k edukaci našeho zákazníka a široké veřejnosti, které tak dokážeme více inspirovat k tomu, aby se problematikou úspor a ochrany životního prostředí zabývali,“ říká Vladimír Vácha, tiskový mluvčí E.ON. „Do soutěže ekologických oskarů se každý rok přihlásí více projektů, roste počet partnerů i zájem o soutěž jako takový. Její výsledky proto hodnotíme pozitivně,“ shrnuje Vácha.

RWE sponzoruje české filmaře

Řádově desítky tuzemských filmů spolufinancovala další energetická skupina, mající centrálu v Německu: například Nestydu, Gympl a Kuky se vrací. Výmluvný je reklamní spot, obsazený známými herci a herečkami.

„S podporou české kinematografie jsme začali v roce 2005, když jsme uváděli značku RWE na český trh,“ říká Martin Chalupský, tiskový mluvčí RWE. „Po deseti letech fungování projektu RWE – energie českého filmu, dnes můžeme říct, že to byla skvělá volba. Také díky tomuto sponzoringovému projektu má značka RWE spontánní znalost 84 %, podpořenou dokonce 93 %,“ shrnuje Chaulpský.

ČEZ podporuje sportovní reprezentaci

Pamatujete, kde naši reprezentanti poskytovali rozhovory během poslední letní olympiády? ČEZ POINT nesl jméno generálního partnera českého olympijského týmu a oficiálního partnera letošního mistrovství světa v hokeji.

„Hokej je český národní sport a Češi jsou obecně velcí sportovci, takže je přirozené, že ČEZ chce být partnerem těchto akcí a tedy podporovat energii českých sportovců i jejich fanoušků,“ říká Barbora Půlpánová, tisková mluvčí ČEZ. „Spojení značky ČEZ a české sportovní reprezentace z výše popsaných důvodů významně přispívá k posílení vnímání prospěšnosti společnosti ČEZ českou veřejností,“ dodává Půlpánová.

3E nebo Fonergy dodávají levnou elektřinu a zemní plyn

Alternativní dodavatelé rovněž podnikají dobročinné akce, i když v menším měřítku. Například Europe Easy Energy provozuje levné taxi pro seniory, Fonergy zase podpořilo děti z chudších rodin.
Schvalujete podobné investice do chytrých technologií, tuzemské kinematografie a sportovní reprezentace? Anebo byste raději, aby dominantní dodavatelé elektřiny a zemního plynu seškrtali svoje marketingové rozpočty, a přiblížili ceny svých energií levnějším společnostem Europe Easy Energy, Fonergy, Amper Market, ENRA Services nebo Primagas? Logickými argumenty lze podepřít různé odpovědi.

Na jednu stranu: Ekologické oskary, české filmy a sportovce vlastně nepřímo dotují zákazníci skupin E.ON, RWE a ČEZ. Právě spotřebitelé platí účty, ze kterých velcí energetici žijí a (mimo řady jiných výdajů) financují také svoje marketingové kampaně. Odběratel tedy může říci, že chce raději zlevnit elektřinu, uspořené peníze investovat podle vlastního uvážení a veřejný prostor ponechat občanské společnosti.

Cenová srovnání elektřiny a zemního plynu pro rok 2015 najdete ZDE a ZDE. Díky levnějšímu dodavateli ušetříte peníze, za které můžete třeba navštěvovat kino, a tak podporovat filmy dle vlastního výběru.

Na druhou stranu: Dobrý marketing dělá úspěšnou firmu, která potom může svým zákazníkům poskytovat odpovídající servis. Dominantní obchodníci jsou ostatně záchranou poslední instance v případě, že některý menší konkurent selže. Příznivci velkých kampaní taky mohou říci, že smysluplnou reklamu lze docela užitečně provázat se společenskou odpovědností.

Štítky: , , , , , ,

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *