Vodíková baterie od ČEZ versus lithiová baterie od Tesla Motors

Technologie pro uskladnění obnovitelné energie je na dosah. Vyhraje vodíková, nebo lithiová baterie?


11. 6. 2015

Autor

Energetická soběstačnost zatím zůstává jenom snem mnoha domácností, firem a dalších odběratelů elektřiny. I když pokrývají svoje střechy solárními panely, nadále potřebují centrální distribuční soustavu. Přebytky energie (pod pražícím sluncem) prodávají a chybějící energii (pod mrakem nebo v noci) naopak kupují. Nové vynálezy mají všechno zjednodušit! Vodíková baterie nebo lithiová baterie „schová“ nadprodukci, kterou využijete později bez zprostředkovatele a distribučních poplatků. Navštivme firmy, které novou technologii vyvíjejí!

Vodíková baterie teprve prochází vývojem, lithiová baterie včetně příslušenství a instalace (zatím) stojí řádově statisíce korun.

Víceméně panuje shoda, že vítězné řešení má před sebou velkou budoucnost.

Vodíková baterie skupiny ČEZ

Vývoj nezadržitelně směřuje k posilování energetické samostatnosti spotřebitelů. V budoucnu přináší řešení propojení fotovoltaiky a vodíkové baterie, která by dokázala zásobovat domácnost až tři týdny i za nevlídného počasí. Nyní ho vyvíjejí a testují naši odborníci,“ píše česká společnost ČEZ a.s.

Provozovatel všech českých a moravských jaderných reaktorů pokračuje: Trend k decentralizaci je zřejmý. Jen Německo instaluje fotovoltaická zařízení tempem 5,5 GW ročně (instalovaný výkon jaderné elektrárny Temelín je celkem 2 GW, pozn. red.), z toho 60 % na střechách. Cena solárních panelů klesla za poslední 5 let o více než 60 %. Napojení na vodíkovou baterii by pak znamenalo větší míru nezávislosti na rozvodné síti.“ 

Jaká by byla současná cena takového zařízení, při uvedené účinnosti kolem 30 %, tedy ztrátě zhruba 70 % energie mezi nabíjením a konečnou spotřebou? Pokud je podobná otázka předčasná, kdy alespoň velmi přibližně můžeme očekávat, že bude vodíková baterie prodávaná domácnostem? Ing. Aleš Doucek, uvedený v tiskové zprávě jako kontaktní osoba, bohužel na opakované žádosti o odpovědi nereaguje.

 

ČEZ obrázkem ukazuje, v rámci jakého systému má fungovat vodíková baterie.

Lithiová baterie firmy Tesla Motors

Mezitím přicházejí podrobnější informace ze zámoří. Kalifornská společnost Tesla Motors Inc. vyrábí hlavně elektromobily, ale během letošního léta chce zahájit prodej svojí PowerWall, kterou lze rezervovat již nyní. Lithium-iontová baterie údajně umožní domácnostem nezávislost na distribuční síti.

Prodejce nabízí modely pro „denní cyklus“ (kapacita 7 kWh, cena 3 000 USD, asi 72 993 Kč) a pro „týdenní cyklus“ (10 kWh, 3 500 USD, asi 85 159 Kč), oba se zárukou 10 let.„Uváděná cena baterie od Tesly není konečná, je třeba ještě solární regulátor a invertor, stejně jako pro vodíkový systém,“ vysvětluje energetický poradce Karel Murtinger.

Powerwall se bude v USA nejspíš nejvíce prodávat se sesterskou společností SolarCity, zde lze dohledat, že 10 kWh verze stojí 5 tisíc dolarů (asi 121 655 Kč, pozn. red.) včetně instalace a invertoru,“ říká Martin Sedlák z Aliance pro energetickou soběstačnost. „Ale jedna baterie PowerWall má schopnost přijímat a vydávat energii s výkonem jen v řádu 2 kW, byly by tedy potřeba dva až tři kusy,“ spočítal Martin Kolařík, odborník na ostrovní elektrárny.

Tesla Motors obrázkem znázorňuje, že domácnosti odebírají energii hlavně ráno a večer, ale solární zdroje bývají nejproduktivnější mezitím. PowerWall údajně překlene časovou prodlevu mezi výrobou a spotřebou.

Kdy TO budete mít doma?

Naše domácnosti a pracoviště musejí na funkční řešení ještě počkat. Vodíková baterie českého giganta zatím prochází vývojem. Lithiové modely se přiblíží možná koncem roku, kdy Tesla Motors plánuje vyzkoušet německý trh. Oslovení odborníci odhadují příznivý vývoj celého odvětví. „Předpokládá se, že ceny baterií začnou padat podobně jako před pěti lety ceny fotovoltaických modulů. Záležet bude na producentech baterií, jak rychle budou moci dodat na trh velké množství a tlačit náklady dolů,“ říká Martin Sedlák.

„V horizontu několika málo let bude možné koupit baterii, která domácnostem umožní optimální využití solární energie. Ale úplná nezávislost na distribuční soustavě je možná až při akumulační kapacitě v řádu desítek dnů až dvou měsíců a taková kapacita akumulátorů nebo i vodíku bude v dohledné době finančně nedosažitelná,“ myslí si Martin Kolařík.

Plynný vodík bývá vnímaný jako nebezpečnější, lithium zase jako nedostatkové. Otázkou tedy zůstává, který typ baterie nakonec převáží, nebo mezi spotřebiteli úplně vyhraje. „Já bych vsadil spíše na lithium než na vodík. Myslím, že se to rozhodne do nějakých deseti let a hodně se na tom budou podílet elektromobily. Nevíme ale, co nového se ještě může objevit,“ uzavírá Karel Murtinger.

Štítky: , ,

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *