Chcete podnikat, ale nevíte, kde začít? Start vlastního podnikání může být oříšek a čeká vás spousta papírování. Na druhou stranu, pokud máte nápad, trpělivost a odhodlání, máte půl hotovo. Jak začít s podnikáním a které úřady nevynechat?
Živnostenský list
Pokud se pouštíte do podnikání, nejprve se vydejte na živnostenský úřad a zažádejte si o vyhotovení živnostenského listu. Než tak učiníte, ujasněte si, v jakých oblastech chcete podnikat. Napoprvé vás bude registrace živnosti stát 1 000 Kč. Na listu pak můžete mít neomezený počet živností. Připsání každé další živnosti vás ale následně vyjde na 500 Kč.
Rovněž si zjistěte, zdali se vás týká živnost volná, či vázaná. Rozdíl je v tom, že na volnou živnost nepotřebujete žádné zvláštní oprávnění nebo vzdělání, zatímco k vázané živnosti budete potřebovat „papír“.
Zdravotní a sociální pojištění
Vaše další kroky by měly vést do zdravotní pojišťovny a na správu sociálního zabezpečení. Musíte si totiž zajistit platbu záloh na zdravotní a sociální pojištění. Nahlášení na tyto příslušné úřady vám možná nabídnou již na živnostenském úřadě s tím, že vás přihlásí za vás. V takovém případě si nezapomeňte přihlášku na úřadech zkontrolovat, ideálně telefonicky.
Vydáte-li se do zdravotní pojišťovny a na správu sociálního zabezpečení sami, budete muset podat informaci o tom, zda je podnikání vaší hlavní výdělečnou činností, či vedlejší. Od toho se budou odvíjet příslušné zálohy na sociální a zdravotní pojištění. Při hlavní výdělečné činnosti začnete platit zálohy již od měsíce, kdy začnete podnikat. U vedlejší činnosti nebudete první rok platit žádné zálohy, nicméně budete na konci roku podávat přehled příjmů. Je tedy možné, že budete něco málo doplácet. Na základě toho vám budou vyměřeny zálohy, které budete muset dále platit bez ohledu na váš hlavní příjem.
TIP: Zjistěte si informace o tzv. paušální dani. V některých případech může být platba paušální daně výhodnější než klasické zálohy.
Evidence dokladů
Jakmile už jste naplno ponořeni do víru podnikání, přichází na řadu důkladné archivování všech vydaných i přijatých faktur a dalších dokladů. K tomu můžete využít nejrůznější účetní programy nebo si zajistěte šikovnou účetní. Na některé podnikání vám bude stačit malý počáteční kapitál a vystačíte si jen s několika fakturami, u jiného stojí za zvážení online půjčka a složitější systém evidence faktur. Ať tak, či onak, mějte své doklady související s podnikáním vždy pohromadě a pokud možno v pořádku. Budete je potřebovat nejen kvůli ročnímu zúčtování na konci roku, ale také v případě kontroly finančního úřadu.