Vloni padla nejvyšší pokuta, jakou tuzemský energetický trh pamatuje. Společnost Stabil Energy s.r.o. podle regulačního úřadu (ERÚ) spáchala stovky přestupků. Například chtěla peníze po lidech, se kterými neměla uzavřenou platnou smlouvu. Nebo zkoušela oklamat Operátora trhu. Případně bránila svým zákazníkům, aby včasně a normálně odstoupili od smlouvy…
Stabil Energy byla postupně potrestána několika pokutami. Předloni šlo o 2 miliony Kč, začátkem loňského roku dokonce o 4 miliony Kč. V srpnu však její odběratele převzala sesterská Zelená elektřina s.r.o., která patří stejnému 100% majiteli, Českému energetickému holdingu a.s.
Po společnosti Stabil Energy prý zbyly nevyřízené účty
Pokud samostatně odcházíme od dodavatele elektrické energie nebo zemního plynu, měli bychom od něj standardně dostat výsledné vyúčtování a přeplatek, eventuálně dorovnat nedoplatek. „Zelená elektřina“ však nové odběratele od svojí sesterské společnosti formálně koupila, a proto přebírá také všechny závazky – musí řešit účty, reklamace, vracet přeplatky. Jenomže zhruba „tisícovka spotřebitelů“ oznámila Energetickému regulačnímu úřadu, „že jim bylo dodáno chybné vyúčtování nebo jim nebylo zasláno vůbec“.
Požádali jsme tedy samotnou firmu, aby situaci objasnila. „Naše společnost eviduje cca 1 reklamaci týdně ohledně vyúčtování. Vždy se snažíme o urgentní vyřešení všech reklamací,“ reagovala Zelená elektřina. Navíc hledá další odběratele, přičemž zájemce odkazuje na svůj webový formulář, aby tam vyplnili některé svoje osobní údaje.
Zelená elektřina nedostatečně chrání data svých klientů
Spotřebitel má doplnit svoje jméno, telefonní číslo, e-mailovou adresu, bydliště, identifikační kód odběrného místa (EIC a EAN), číslo bankovního účtu, název dosavadního dodavatele, měsíční zálohy a také termín, kdy končí současná odběratelská smlouva.
Společnost Zelená elektřina však tento formulář nabízí na internetových stránkách, jež podle Googlu nebo Microsoftu nejsou dostatečně zabezpečené. Nestojí totiž na takzvaném protokolu HTTPS (třeba jako náš web https://cenyenergie.cz). Komunikace mezi webem a návštěvníkem není šifrovaná, takže virtuální kriminálníci potenciálně mohou sbírat a zneužívat přenášená data (například tak, že tyto údaje prodají jinému šmejdovi, který smlouvu zfalšuje).
Moravská plynárenská nemusí vracet přeplatky nad 5 000 Kč
Nicméně Český energetický holding a.s. už má tisíce odběratelů. Komodity dodává prostřednictvím společností Zelená elektřina s.r.o. a také Moravská plynárenská s.r.o., kde má majoritní podíl. Obchodní podmínky těchto dvou dodavatelů přitom obsahují podobné pasáže.
- Pokud ve smlouvě není uvedeno jinak, potrvá minimálně 3 roky.
- Zapomene-li odběratel zaplatit měsíční zálohu, dodavatel může opakovaně požadovat „jistinu“: 3 měsíční zálohy, respektive cenu předpokládané spotřeby za 3 měsíce.
- Byla-li smlouva uzavřena na dobu určitou, spotřebitel musí „nejdříve 4 kalendářní měsíce a nejpozději 3 kalendářní měsíce“ před jejím vypršením písemně oznámit, že potvrzuje její konec. Jinak bude automaticky prodloužena (typicky na další 3 roky).
Zapomnětlivému odběrateli tedy pravděpodobně smlouva nikdy neskončí. A formou opakované „jistiny“ může průběžně růst přeplatek, který dotyčný smolař nemusí dostat zpátky. Moravská plynárenská totiž uvádí: „Přeplatek nad výši 5 000,- Kč nemusí být Zákazníkovi vrácen a může být převeden na následující fakturační období.“