Ke změně dodavatele energie přistupuje stále více domácností. Opravdový boom se ale očekává letos, kdy by podle odborníků mohlo svého dodavatele změnit 500 000 – 750 000 odběratelů! Velký podíl na změně dodavatele mají často podomní prodejci, kteří zazvoní u našich dveří a přemlouvají nás. Jaké s nimi mají domácnosti zkušenosti? Nepoužívají obchodníci někdy příliš agresivní styl prodeje?
Někteří podomní obchodníci používají různé triky.
Jako první s podomním způsobem prodeje začala společnost Bohemia Energy, která ale nyní přešla spíše na reklamní kampaně. Na nabídku změny dodavatele prostřednictvím podomních prodejců vsadila aktuálně zejména společnost Centropol Energy, která takto měsíčně osloví cca 130 000 domácností. Dalšími společnostmi, které vysílají „do terénu“ své obchodní zástupce, jsou pak například Bicorn, Energetické centrum či RSP Energy.
Podomní obchodníci: Hlavní problémy
Obchodní zástupci dodavatelů mnohdy podávají lidem zkreslené či neúplné informace. Prodejce sice argumentuje tím, že budete platit nižší ceny než u současného dodavatele, ale už vás třeba neinformuje o detailních podmínkách smlouvy. Někteří podomní prodejci totiž nezřídka nedají lidem vůbec šanci nahlédnout do podmínek nové smlouvy a zároveň se snaží vzbudit dojem, že dokument je nutné podepsat okamžitě.
Mnoho lidí si stěžuje, že obchodnímu zástupci doslova naletěli. Podle odborníků je totiž tento způsob prodeje hodně o psychologii, neboť prodejci mají většinou velice slušný vzhled a lidé je tak snadno neodmítnou, navíc se ke všemu přidá moment překvapení a někdo tak může této situaci podlehnout.
Po neuváženém podepsání smlouvy tak zákazníky někdy čeká nepříjemné překvapení v podobě plateb, o nichž nebyla řeč – například různých aktivačních či deaktivačních poplatků nebo poplatků za předčasné vypovězení smlouvy. Stejně tak může hrozit i několikatisícová pokuta za předčasné vypovězení smlouvy se stávajícím dodavatelem!
INFO: Jak odstoupit od smlouvy? | ||
---|---|---|
|
Někteří podomní prodejci používají různé záminky
Dalším „fíglem“ podomních obchodníků bývá, že vystupují tak, abyste nabyli dojmu, že novou nabídku vám poskytuje váš stávající dodavatel. V některých případech se pod různými záminkami dokonce vydávají za pracovníky velkých dodavatelů.
Například čtenářka AL si v diskuzi na Cenách energie stěžuje na jednání zástupců společnosti Bicorn: „Dnes mě navštívili dva mladíci a ukázali nějaké legitimace, že jsou od PRE a abych jim ukázala poslední vyúčtování na elektřinu. Zakroužkovali mi, jak se zvýšil od ledna 2011 tarif i paušál a že je to tím, že to jde přes německého dodavatele a PRE je posílá zlevnit mi tarif, ale musí to udělat s mým souhlasem. Divila jsem se, proč to PRE neposlala písemně, mladík mluvil rychle a výmluvně, že ve mně vzbudil hned podezření. Pak řekl, že jen podepíšu ukončení smlouvy a od 1. 7. mi bude chodit elektřina na nižší tarif a já se ho ptám, proč je na smlouvě firma Bicorn a ne PRE, tak mi svou výmluvností zase vnucoval že Bicorn je vlastně PRE.“
Může se také stát, že daný pracovník chce vidět vaše vyúčtování a celkově to působí tak, jako kdyby šel za dodavatele udělat odečet elektroměru či plynoměru. Na to si dejte pozor! Odečty měřidel totiž zaprvé provádějí zástupci distributorů, nikoliv dodavatelů, a zadruhé, opravdoví pracovníci distributorů po vás nebudou chtít v takovém případě předkládat faktury.
Čtenářka Pavlína komentuje jednání zástupce společnosti Centropol: „Zpočátku mě jeho jednání úplně zmátlo, myslela jsem si, že je z RWE a přišel udělat odečet plynu. Vůbec totiž na začátku neřekl, o co jde, jen chtěl, zda bych mu mohla přinést jedno z posledních tří vyúčtování za plyn, aby se podíval, jakou mám spotřebu, protože prý budou mít nějakou levnější cenu. Až potom, co mi začal vykládat o garanci nižší ceny, a já se zeptala, jaké jsou podmínky (protože jsem vůbec netušila, že by RWE něco takového nabízelo), tak mi řekl, že by mi za cca 3 měsíce začaly chodit nové faktury a že jediný rozdíl je v tom, že nebudu odebírat plyn od německého dodavatele, ale od české společnosti, kde budu mít nižší cenu plynu. Když mi pak ukázal vzor faktury s hlavičkou Centropol, pochopila jsem teprve, že mi vlastně přišel nabídnout změnu dodavatele.“
TIP: Jak jednat s podomním prodejcem? | ||
---|---|---|
|
Na jednání podomního prodejce si můžete stěžovat
Povinnost uvádět pravdivé a úplné informace o dodávkách energie ukládá obchodníkům Energetický zákon. Jestliže narazíte na problematický přístup, můžete na jednání prodejce podat stížnost Energetickému regulačnímu úřadu nebo Státní energetické inspekci. A jaké jsou nejčastější stížnosti?
„Nejčastěji si zákazníci stěžují na nedostatečnou informovanost a jednání podomních obchodníků, jako například na zkreslování údajů, nedostatečné vysvětlení podmínek změny dodavatele a smluvních ujednání s novým dodavatelem. Dále si stěžují na následné problémy spojené se změnou dodavatele, zejména na špatnou komunikaci jednotlivých dodavatelů,“ objasňuje Jarmila Lehnerová, mluvčí Energetického regulačního úřadu (ERÚ).
Stížnosti řeší ERÚ individuálně, velmi často i s dotčenými dodavateli. ERÚ sice nemůže dodavatelům za jednání jejich obchodních zástupců ukládat sankce, nicméně podle Jarmily Lehnerové ERÚ s jednotlivými obchodníky danou problematiku projednává a požaduje nápravu a případnou změnu chování, či ukončení spolupráce s těmi společnostmi, jejichž činnost hraničí s nekalými obchodními praktikami. Tato projednávání se pak jeví jako značně účinná.
Vyberte si nejvhodnějšího dodavatele | ||
---|---|---|
Uvažujete o změně dodavatele elektřiny nebo plynu, kterou si chcete zařídit sami, bez asistence obchodního zástupce? Podívejte se v naší kalkulačce elektřiny a plynu na porovnání nabídek jednotlivých dodavatelů. Sami si tak můžete vybrat, která z nabídek je pro vás nejvýhodnější! |
Jak dodavatelé řeší stížnosti na podomní obchodníky?
Dodavatelé energií si týmy podomních obchodníků někdy najímají od externích firem. Jak poté reagují na případné stížnosti na jednání „cesťáků“?
„V případě, že zjistíme, že některý z obchodníků nedbá našeho etického kodexu, okamžitě u nás končí. Zjištění takového případného chování je velice rychlé, vzhledem k tomu, že každého získaného zákazníka kontrolujeme telefonním hovorem. Část stížností dostáváme a neprodleně je řešíme,“ říká Lukáš Pokrupa, obchodní ředitel společnosti Centropol Energy.
Bohemia Energy začala situaci řešit nejen soustředěním se spíše na reklamní kampaň, ale také výměnou nasmlouvaných týmů prodejců za své vlastní obchodníky. „Na konci roku 2010 Bohemia Energy ukončila spolupráci se všemi externími firmami, které pro ni zajišťovaly podomní prodej, právě proto, že nedokázaly dodržet požadovanou kvalitu prodeje a zákazníci si často stěžovali. Následně jsme začali spolupracovat pouze s jednou externí firmou, kterou můžeme účinně kontrolovat. Kvalita prodeje se výrazně zvýšila a stížnosti na externí prodejce de facto ustaly,“ dodává Richard Štrégl, mluvčí společnosti Bohemia Energy.
NEOTVÍRAT A ROVNOU POSLAT DO PRDELE! OTEVŘETE A MAJÍ VÁS.
Každý je jiný sou i ti co dělaji věci řadně a neomýlaji nesmysly