Energetické a plynárenské společnosti nám pravidelně každý rok zasílají nepopulární vyúčtování cen elektřiny a plynu, díky němuž si i jinak neinformovaní uživatelé uvědomí, že cena energií soustavně roste. Spolu s vyúčtováním pravidelně dochází i k novému vyměření zálohových plateb na další období.
Záloha je poměrná splátka za energie, na konci roku se porovná reálné spotřebované množství plynu/elektřiny (podle odečtu plynoměru/elektroměru) s celkovou výší, kterou jste na splátkách uhradili svému dodavateli, a podle toho, zda jste zaplatili víc, nebo méně, dostanete své peníze zpět (přeplatek) nebo musíte uhradit zbylou spotřebu (nedoplatek).
Změnit výši záloh je snadné a rychlé.
V celkovém důsledku tedy není výše záloh rozhodující. Za spotřebovanou elektřinu či plyn zkrátka zaplatíte tak jako tak. Přehnaně vysoké splátky však mohou zbytečně po celý rok narušovat váš rozpočet, a přestože vám je v rámci vyúčtování dodavatel samozřejmě vrátí, s penězi byste mohli naložit během roku jinak (třeba je dát na spořicí účet nebo jinak investovat). Naopak nízká výše záloh může vést k nepříjemnému překvapení, kdy po vás bude chtít dodavatel elektřiny nebo plynu vysoký nedoplatek.
Důležité je vědět, že výše, kterou vám pro další rok dodavatel vyměří, není nezvratná. Pokud počítáte s nižší spotřebou nebo vám nově nastavená výše připadá neadekvátní, můžete zažádat o její snížení. Výše záloh je samozřejmě věcí dohody, na druhou stranu operátoři vycházejí rozumný žádostem vstříc i bez uvedení důvodu. Přinášíme přehled toho, jak postupovat u jednotlivých společností.
Změna zálohy na odběr zemního plynu
RWE
V případě, že odebíráte zemní plyn od RWE, máte několik možností, jak společnost požádat o změnu zálohy za plyn. Žádost můžete vyřídit telefonicky na zákaznické lince 840 113 355, která je k dispozici nepřetržitě. Cena telefonátu je účtována jako cena za místní hovor.
Další možností je vyplnění „Záznamu o podání požadavku“, který můžete zaslat na emailovou adresu [email protected]. Tento Záznam o podání požadavku je nutné vyplnit pro konkrétní region, resp. je nutné ho dohledat podle regionálního obchodníka, od něhož plyn odebíráte:
- Jihomoravská plynárenská má dokumenty umístěné zde .
- Severomoravská plynárenská zde.
- Východočeská plynárenská zde.
- RWE Energie a.s. (dříve Severočeská, Středočeská a Západočeská plynárenská) zde.
Změnu je možné vyřídit také osobně na kontaktním místě, které odpovídá místu odběru. Kontaktní místo je možné dohledat zde.
Žádost o změnu zálohy by měla vždy obsahovat vaše jméno a příjmení, adresu místa spotřeby, telefon, email, zákaznické číslo a číslo místa spotřeby (pokud ho neznáte, tak pouze adresu místa spotřeby). RWE požaduje uvést důvod, proč si přejete zálohu snížit/zvýšit.
E.ON
Také E.ON, který dodává zemní plyn zejména v Jihočeském kraji, nabízí několik možností jak změnit zálohu na plyn. Vždy je však třeba uvést údaje, jako je jméno a příjmení zákazníka, číslo odběrného místa, adresu místa spotřeby, kontaktní údaje a požadovanou výši zálohy.
Změnu lze provést jednoduše vyplněním stručného on-line formuláře, který je k dispozici zde. Další možností je sepsání a odeslání žádosti, v níž nesmí chybět výše uvedené údaje, na email [email protected] či na adresu E.ON Česká republika, s.r.o., Středisko služeb zákazníkům, Poštovní přihrádka 54, 656 54 Brno.
Pokud se vám nechce vypisovat formuláře, stačí zavolat na zákaznickou linku 800 77 33 22 nebo na telefon 387 861 111 (oblast jižní Čechy), resp. na 545 141 111 (oblast jižní Moravy).
Pražská plynárenská
Změnit zálohu na plyn u Pražské plynárenské je možné na základě vyplnění on-line formuláře „Změna zálohy“ či zasláním SMS na číslo 720 002 922.
SMS je nutné napsat ve tvaru: z_číslo plátce_příjmení zákazníka_nová požadovaná záloha v Kč. Číslo plátce dohledáte na smlouvě, kterou jste uzavřeli s Pražskou plynárenskou. Najdete ho také na každé faktuře.
Bližší informace je možné získat v Obchodní kanceláři společnosti, která sídlí v Praze buď v Jungmannově ul. 1 či v ulici U Plynárny 500. Na webových stránkách společnosti je možné si spočítat nejvhodnější výši záloh právě pro vaši domácnost.
Změna zálohy na odběr elektřiny
ČEZ
Jestliže odebíráte elektřinu od ČEZu, máte několik možností, jak změnu záloh za tuto komoditu provést. Jednou z nich je zatelefonování na zákaznickou linku 840 840 840, jež je k dispozici nepřetržitě. Volání je zpoplatněno cenou za místní hovor.
Další možností je zaslání emailu [email protected] na adresu nebo využití virtuální obchodní kanceláře na webových stránkách. V tomto případě je však nejprve nutné provést on-line registraci. Pro vyplnění registračního formuláře budete potřebovat zákaznické číslo, které naleznete na faktuře za elektřinu. Po přihlášení do systému můžete měnit nejen výši záloh, ale také například číslo účtu, kontaktní údaje apod.
E.ON
Při změně záloh na elektřinu u společnosti E.ON je postup obdobný jako při změně záloh na plyn. Jednoduché je vyplnit on-line formulář nebo odeslat žádost na email [email protected], resp. na adresu E.ON Česká republika s.r.o., Středisko služeb zákazníkům, Poštovní přihrádka 54, 656 54 Brno.
Žádost by měla vždy obsahovat tyto údaje: příjmení a jméno zákazníka, číslo místa spotřeby, adresa místa spotřeby, kontaktní údaje (např. mobil, email) a pochopitelně požadovanou výši záloh. Pokud se vám nechce vyplňovat žádosti, stačí zavolat na zákaznickou linku 800 77 33 22.
Pražská energetika
Pražská energetika má na svých webových stránkách jednoduchý formulář, jehož vyplněním můžete změnit výši záloh za elektřinu.
Změnit zálohu můžete také osobně v Zákaznickém centru (Jungmannova 1, Praha 1; Ocelářská 5, Praha 9, Vladimírova 18, Praha 4). Schůzku s pracovníky PRE si můžete objednat on-line zde.
Zákazníkům je také během provozní doby (pondělí až pátek, 7.00 – 19.00) k dispozici zákaznická linka 267 055 555. Mimo pracovní dobu lze využít záznamník, email [email protected] či fax 267 055 505.